El primer día de la Universidad

Då var man officielt Erasmus-student! För det är ju via utbytesprogrammet Erasmus jag har åkt hit, för er som inte visste. Första dagen på universitetet är då avklarad och det har gått bra, utan några problem.
 
Skrev ju igår att jag skulle börja först klockan 13, så jag ställde ingen klocka imorse, utan vaknade av mig själv strax innan 10. Det var dock tur att Pilar var hemma idag för när jag höll på med frukosten så frågade hon mig om jag visste om att det var strejk idag. Hmm, nej, ingen strejk har jag läst om nånstans. Och vart är det då strejk? Jo, i kollektivtrafiken, vilket då påverkar både tunnelbanan och bussarna. Skit! Jag som promenerade till Universitetet här om dagen räknade ju ut att det tog ungefär 50 minuter att gå, och det hade jag inte direkt tagit med i beräkningarna för dagen. Men Pilar kollade upp på kollektivtrafikens hemsida att ungefär 20% av tunnelbanorna skulle gå, och att man då kunde få vänta ett tag. Så jag som ändå hade rätt gott om tid på mig, gav mig iväg vid 11.30.
 
Promenerade till tunnelbanestationen Plaça de Sants vilket ligger ungefär 15 minuter från lägenheten. Om jag går dit slipper jag byta linje på väg till skolan. I vanliga fall brukar det stå mellan 2-4 minuters väntetid tills nästa tunnelbana kommer, men nu stod det istället 12 minuter. Men jag hade som sagt inte bråttom så det var bara att sitta ner och vänta. Men trots det så kom tunnelbanan först efter 20 minuter och då var det minst sagt tjockt med folk på tunnelbanan. Så jag klämde mig in men som tur är så är det bara fem stationer från Plaça de Sants till Universitat där Universitetet ligger.
 
Kom fram till skolan och kikade in i rummet där man ska gå för att registrera sig, men det var lika mycket folk idag som det var när jag var där i torsdags förra veckan. Så jag väntar nog ett tag med det där med att registrera mig tills det börjar lugna ner sig lite. Hittade rätt på ett informationscenter där jag frågade vart alla mina salar ligger, så jag hade koll på det. Så jag går till min första lektion och sätter mig utanför och väntar. Men när vi sen går in så frågar jag bara en tjej i förbifarten om det var lektionen för kursen Romanticisme de espanyol och då säger hon att nej, det var en poesikurs som skulle vara där. Skit! Så jag springer ner till anslagstavlan igen och då visar det sig att jag har blandat ihop två ämnen och två salar så jag letar rätt på den rätta istället. Som tur var hade dom inte börjat så det var inga problem.
 
Skulle som sagt ha lektion mellan 13 och 14.30 men läraren kom vid 13.15 och vi fick sluta 14.10. Antar att det alltid är en liten mjukstart så här i början av terminen. Och nu ska man väl inte ge upp innan man ens har gett det en chans, men jag kände direkt att den kursen inte var nånting för mig. Det är en litteraturkurs som handlar om litteratur under Romantiken i Spanien, och jag har läst både litteraturkurser och om Romantiken när jag läste engelska på Universitetet hemma, men det här kändes alldeles för skittråkigt. Det verkade väl inte direkt svårt, utan bara väldigt, väldigt tråkigt. Så istället för den kursen så ska jag pröva på en grammatiklektion imorgon istället så får vi hoppas att det blir bättre.
 
Imorgon har jag då fyra föreläsningar och går mellan 8.30-16.30. Då jag egentligen har 1½ timmes rast mellan varje föreläsning så klämmer jag istället in grammatiken mellan två föreläsningar och har då tre stycken på rad. Kommer då ha en mellan 8.30-10.00, sen grammatik mellan 10.00-11.30, sen den tredje mellan 11.30-13.00 och sen har jag en rast på två timmar, innan jag har sista föreläsningen mellan 15.00-16.30. Jag får se hur det känns imorgon att ha det så, annars är det bara att jag byter och lägger grammatiken på måndag och onsdag istället. För det är så det är här att man har samma schema måndag, onsdag och sen samma schema på tisdag och torsdag. Så om jag klämmer in allting på tisdagar och torsdagar så innebär det alltså att jag är helt ledig på måndagar och onsdagar istället för att åka till skolan bara för att ha en lektion. Men jag ska som sagt se hur det känns imorgon, så om det känns för jobbigt är det bara att jag byter dag.
 
Kan väl inte direkt säga nånting om hur det känns nu när allt har börjat, med tanke på att jag inte hade nån direkt lektion idag. Utan jag får återkomma med det i slutet av veckan. Blev bara två bilder idag, innifrån Universitetet. Är lite svårt att ta bild på skolan från utsidan eftersom byggnaden dels är sjukt stor plus att det är en herrans massa träd ivägen, men jag ska se om jag ändå kan försöka bjuda er på en bild imorgon.
 
Puss!
 
Innegården på Universitat de Barcelona
 
Den lektionssalen jag var i idag. Träsmak i röven, javisst!

Kommentera här!
Postat av: Mamma

Du är tuff. Skönt att första dagen är över.
Har i dag varit o hälsat på Zally. Hon var nytrimmad. Jättesöt. I dag har alla hundarna varit ensamma 2 timmar på eftermiddagen. Gick jättebra.Stor kram

Svar: Ja, men det är imorgon som det börjar mer på riktigt ju. Ja jag har sett bilder på henne på facebook. Sjukt söt! Vad bra att allt går bra då :) Kram!
Hanna-Sofia

2012-09-17 @ 18:39:29
Postat av: farsan carlson

Snacka om spartansk lektionssal, e inte avvis där. De kanske tillämpar "akademisk kvart" på skolan därav den sena början??
Vad strejkar dom för? Högre löner, mer semester mindre jobb och passagerare?
De va väl inte lika trångt som i Rom på nyårsafton?
Lev å må
kram Ppa

Svar: Det är förhoppningsvis bara i den gamla byggnaden som lektionssalarna ser ut så. Dom har nyss gjort en påbyggnad på den gamla och där verkar allt vara lite fräschare och nyare.Tja, jag vet inte det där med akademisk kvart faktiskt. Kanske det.
Ja, dom strejkar för att dom tycker dom har för dåliga avtal är allt jag vet. Är inte allt för insatt i det.
Njae, så illa är det kanske inte, men packade som sillar står man i alla fall.
Hanna-Sofia

2012-09-17 @ 21:20:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Hanna-Sofias Resa
En reseblogg om 33-åriga Hanna-Sofias alla olika äventyr runt om i vida världen.



Planerad resa:
Ingen resa planerad för tillfället

RSS 2.0