¡Hola Suecia!

Hej alla där hemma! Nu är jag då på plats i Barcelona och är just nu i lägenheten. Det har varit en jobbig dag både fysiskt och psykiskt och jag sitter nu och är rätt så trött här i soffan.
 
Dagen började med att Fredrik skjutsade mig till Landvetter och trots att jag inte trodde att jag skulle gråta så kände jag bara gråten välla upp i halsen när han skulle åka hem. Usch! Trots att jag inte grät när jag skulle enda till Australien så var det svinjobbigt just den här gången.
 
Planet lyfte från Göteborg strax innan 10 och lite mindre än tre timmar senare hade vi landat i Barcelona. Som jag skrev igår så skulle jag ju ha möte på bostadsförmedlingen idag klockan 16 så jag hade ju ett par timmar att döda innan jag skulle dit. Så jag tog det lugnt på flygplatsen och köpte lite att äta innan jag tog en buss in till Plaça de Catalunya som ligger i centrala Barcelona. Fick sen tag på en taxi som jag tog till Resa Housings (bostadsförmedlingen) kontor. Jag var dock 1½ timme tidig, men tänkte att jag kanske kunde få skriva på kontraktet lite tidigare ändå. Men det visar sig att dom bara har öppet för avtalade tider, så jag satte mig på en bänk och läste tills klockan blev 16.
 
Väl inne på kontoret träffade jag min rumskompis Pilar som verkar jättegullig. Det är tydligen hennes pappa som äger lägenheten och hon bor här sen flera år tillbaka så jag kommer helt enkelt vara inneboende hos henne. Det känns skönt att man bor med nån som äger stället så att det inte blir som ett stort dagis som det ibland kan bli på hostel när man delar kök/toalett med folk som inte bor där och som anser att dom inte behöver ta nåt ansvar att saker och ting hålls rent och snyggt.
 
Efter vi hade skrivit på kontraktet så skulle Pilar iväg på jobbet så jag fick nyckeln av henne och tog taxi igen som tog mig till lägenheten. Efter lite meck och krångel så hittade jag tillslut rätt port jag skulle in i och sen upp i lägenheten. Lägenheten är verkligen jättefräsch och jättemysig och jag kände mig hemma på en gång. Spenderade större delen av eftermiddagen med att packa upp och sen pallrade jag mig iväg för att handla mat. Mataffären ligger bokstavligt talat vägg i vägg med min trappuppgång, så ut genom porten, och fem steg åt höger så är jag inne på mataffären. Rätt smidigt eftersom jag handlade rätt mycket idag.
 
Kom hem och lagade lite pasta med grönsakssås och sen slängde jag mig i duschen. Och jag veeeeet att många av er tycker att jag är negativ och att jag klagar, men det är fruktansvärt jobbigt att det är varmt här nere nu. Var 28 grader när jag landade idag och det är inte så kul att behöva dra på sig shorts och linne när hösten har börjat närma sig hemma. Jag som verkligen älskar höst och vinter var inställd på det nu, men nej, nu blir det till att dra på sig sommarkläder igen i typ två månader till. Usch!
 
Ikväll har jag lägenheten för mig själv tills Pilar kommer hem från jobbet vid 22, och om jag håller mig vaken tills dess så skulle hon visa mig lite olika grejer i lägenheten. Annars har jag väl räknat ut det mesta själv, och jag är så glad att det finns WiFi som dessutom är snabbt och som funkar överallt i lägenheten.
 
Imorgon ska jag ta mig en tur till Universitetet för att skriva in mig och lite annat hade jag tänkt. Har inte avtalat nån tid eftersom kontaktpersonen jag har mailat med här på Universitetet är fruktansvärt seg på att svara så jag har helt enkelt struntat i att ens maila i förväg. Får bara hoppas på att ingen av dom har tagit siesta när jag kommer, haha!
 
Och för att besvara frågan som säkert många av er funderar på: Jag har bara pratat engelska på bostadsförmedlingen där jag ville vara säker på att jag verkligen förstod allting som sades, men bortsett från det har jag pratat spanska hela dagen. Hade en rätt lång konversation med en av mina taxichaufförer idag och det flyter på bättre än jag vill erkänna. Självklart förstår jag mer än vad jag själv kan prata, men jag har sagt till mig själv att jag ska försöka prata så lite engelska som möjligt, för nu är jag här för att lära mig spanska. Pilar är duktig på engelska, men jag har bett henne att bara prata spanska med mig så jag får lära mig så mycket som möjligt.
 
Nedan finner ni förresten min adress, för er som vill kolla på Google Maps. Har inte hunnit fråga Pilar om det bara är att adressera grejer till mig och skicka dom hit, om nån av er nu skulle vilja det, men jag ska fråga henne imorgon. Adressen är i alla fall:
 
Avinguda Madrid 46, 1º 4ª
08028 Barcelona
ESPAÑA
 
Det var det för idag! Här kommer bildbomb på min lägenhet!
 
Hemma imorse, med all packning
 
Inflygning över Barcelona
 
iBienvenidos a Barcelona!
 
Porten. Övervakningskamera och allt!
 
Entrén i trapphuset
 
Hallen
 
Köket
 
Tvättrum/förråd i anslutning till köket
 
Matrum och vardagsrum
 
Matplats. "Fönster" in mot köket
 
Vardagsrum. Bakom de vita gardinerna är balkongen
 
Taget från vardagsrummet, ut mot hallen
 
Balkongen
 
Mitt rum. Till höger har jag även ett litet skrivbord och till vänster en garderob
 
Pilars rum
 
Badrummet. Hej hej!

Kommentera här!
Postat av: Daniel

Lägenheten var ju fräsch som sagt!

Svar: Jo det är den allt!
Hanna-Sofia

2012-09-12 @ 21:35:38
Postat av: farsan carlson

Lgh ser helt ok ut, kul att du tycker detsamma så förutsättningarna är ju goda för att du kommer att trivas. Sen beror det ju på skolschemat och lärarna förstås, men det åtestår att se. Lev må, kram Ppa

Svar: Vi får hoppas på det bästa med skolan som sagt!
Hanna-Sofia

2012-09-12 @ 21:44:02
Postat av: Mamma

Lägenheten ser fin ut. Du kommer nog att trivas. I dag minus grader. :-):-) Kram

Svar: Fan vad underbart det låter med minusgrader. Hellre det än den är skitvärmen!
Hanna-Sofia

2012-09-13 @ 06:35:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Hanna-Sofias Resa
En reseblogg om 33-åriga Hanna-Sofias alla olika äventyr runt om i vida världen.



Planerad resa:
Ingen resa planerad för tillfället

RSS 2.0