L'aquàrium

Precis som alla andra söndagar här i Barcelona så har nästintill varenda liten butik varit stängd idag. Så jag är bara glad att det finns nåt enstaka ställe som håller öppet. Så idag har jag varit på L'aquàrium som är ett av Europas största akvarier.
 
Tog tunnelbanan ner till hamnen och promenerade längs med strandpromenaden ut till L'aquàrium som ligger precis bredvid det storra shoppingcentret Maremagnum där jag har varit ett par gånger. Betalade inträdet på 18,50 euro (rätt överpriceat om jag får säga det själv...) och gick in. Och jag kan ju säga som så, att det var jag och barnfamiljerna, haha. Själva akvariet var väl inte direkt så jättejättespektakulärt, utan det var som vilket annat akvarie som helst. Dock hade dom en tunnel igenom en av bassängerna, så man såg hajar och fiskar simma både över en, och på sidan. Rätt coolt. Ska inte berätta för er exakt vilka arter som finns där och vad jag kollade på, utan ni får se på bilderna själva. Dock är de flesta bilderna rätt suddiga, eftersom man inte fick ha blixt på när man fotade fiskarna (antar att det är för att dom inte ska bli störda eller nåt), och dessutom simmade vissa rätt fort, så det blev lite suddigt. Men jag antar ändå att ni kan få er en idé om hur dom flesta såg ut.
 
Efter besöket på akvariet gick jag in i Maremagnum (som är enda shoppingcentret som är öppet på söndagar) för att se om shoppinglusten föll sig på, vilket den inte gjorde. Så jag kikade runt ett tag innan jag promenerade till La Rambla för att åka hem. Men på vägen tänkte jag stanna till på La Boqueria för att handla lite (eftersom ALLA matbutiker är stängda på söndagar), men även La Boqueria hade stängt idag. Typiskt!
 
Så jag tog tunnelbanan hem, men hoppade av en hållplats för tidigt för att slippa byta linje och bara åka en hållplats hem, då jag egentligen åkte "fel" tunnelbana hem. Och det var tur, för då ramlade jag över både en liten fruktbutik och ett bageri som höll öppet, så jag fick handlat lite.
 
Anledningen till varför det var lite "panik" med att handla just till imorgon, är för att jag imorgon ska iväg på en dagstur. Jag tar bussen vid 8.15 imorgonbitti och kommer vara tillbaka igen vid 21.15. Så för er som orkar hålla er vakna så får ni då se vart jag har befunnit mig under dagen. Annars får ni väl vänta tills på tisdagmorgon, hoho!
 
Vi hörs imorgon! ♥
 
Strandpromenad
 
Cool bro
 
Hummer
 
Skulpturen "Barcelona Face"
 
In i skogen ner mot akvariet
 
Muräna
 
Sjöhästar
 
Rocka
 
Småhajar
 
Randig fisk
 
Fiskar
 
Fisk
 
Början av tunneln
 
Snälla små hajar
 
Vidrigt äcklig bläckfisk
 
Mer av tunneln
 
Akvarie
 
Fick en haj över huvudet
 
Fiskar
 
Nån sorts sjöhäst
 
Pingviner. Fattar inte vad dom gör på det här akvariet när deras slogan är "El corazón del Mediterráneo" = Medelhavets hjärta
 
Blåval. Återigen, visste inte att det fanns blåvalar i Medelhavet...
 
Nån sorts vattenödla
 
Rätt så stor hummer
 
Clownfiskar
 
Maneter
 
Ute på takterassen
 
Tjaba!
 
Två leguaner
 
Toaletten inne på Maremagnum. Todeloo!
 
Broöppning vid Rambla de Mar. Var säkert 20 segelbåtar som skulle ut från hamnen och det tog typ en kvart innan allt var klart...

Kommentera här!
Postat av: Daniel

2TheLoo, sjukt festligt namn!

Svar: Rätt lustigt, ja!
Hanna-Sofia

2012-09-24 @ 17:07:55
Postat av: farsan carlson

Kul att du inte är "gäralaus" utan fortsätter att upptäcka Barca. Själv är jag i Jämtland och "upptäcker" del av den här veckan, åter onsdag. Berättar mer när du kommit hem. Lev å må, Kram Ppa

Svar: Nejdå, jag försöker underhålla mig bäst jag kan. Låter trevlig med Jämtland - ma höres om 'et!
Hanna-Sofia

2012-09-24 @ 19:17:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Hanna-Sofias Resa
En reseblogg om 33-åriga Hanna-Sofias alla olika äventyr runt om i vida världen.



Planerad resa:
Ingen resa planerad för tillfället

RSS 2.0