Montjuïc

Skenet kan verkligen bedra när det gäller vädret här. Vaknade upp till en gråmulen himmel, men kollade på nätet att det ändå skulle bli rätt varmt idag. Men jag packade ner en långtröja för att vara på den säkra sidan. Men herreguuuud så varmt det har varit idag. Inte en enda vindpust har jag fått och det har varit hur kvavt som helst. Hur ska jag överleva hösten i den här värmen?
 
Idag har jag återigen sett Barcelona från ett fågelperspektiv, men idag har jag inte varit i Parc Güell, utan i Montjuïc som ligger nere vid hamnen. Tog tunnelbanan ut till hållplatsen Paral-Lel och tog sen en liten bergbana upp mot berget. Väl framme kunde man välja att gå upp, eller ta linbana upp till borgen Castell de Montjuïc. Jag valde det senare och betalade 7 euro för en enkelbiljett.
 
För att nu proppa på er lite kunskap så kan jag ju berätta att själva borgen länge användes som fängelse för politiska fångar och under spanska inbördeskriget så avrättades tusentals nationalister och republikaner här. Själva borgen var faktiskt inte så "mäktig" som man kan känna att vissa borgar är, utan den var rätt enkelt uppbygd, som en stor fyrkant med en borggård i mitten. Blev dessutom aningens besviken på guidebokens beskrivning om den "fantastiska" utsikten över hamnen från borgen. Visst, utsikt över hamnen har man, men det är ju över industrihamnen så jag vet inte hur pass "fantastisk" jag tyckte att just utsikten där över var. Hur som helst så spenderade jag nån timme där uppe innan jag började promenera ner.
 
Tog mig sen vidare till Estadi Olímpic som är arenan där OS arrangerades 1992. Det är lite synd att man inte får gå in på själva arenan, för från utsidan tycker jag inte alls att det ser ut som en OS-arena. Ser nästan ut som ett parlament eller nåt i den stilen. Bredvid arenan ligger förresten Torre Telefónica som jag tog kort på från Plaça d'Espanya här om dagen.
 
Nästan bredvid OS-arenan ligger Palau Nacional som jag även det tog bild på från Plaça d'Espanya. Nu fick jag dock se det på lite närmre håll och det är så förbaskat stort och mäktigt. Det är rätt konstigt att det inte är ett palats för nån kunglighet eller liknande, utan huserar bara Museu Nacional d'Art de Catalunya. Där uppifrån har man även en jättefin utsikt över gatan Avinguda de la Reina Maria Cristina och vidare mot Plaça d'Espanya. När ni ser bilderna förstår ni hur jag menar.
 
Efter den här utflykten var jag helt utmattad och täckt av svett så jag tog tunnelbanan hem igen. Det var ingen mening att strosa omkring nåt mer i stan med tanke på att alla butiker är stängda på söndagar. Och då menar jag till 99% alla butiker. Till och med mataffären här nedanför är stängd. Bortsett från uppe vid Montjuïc där dom hade nåt enstaka café öppet så är hela stan stängd idag. Så jag är bara tacksam för att tunnelbanan går på söndagar, haha.
 
Jahopp, då är det då dags för första dagen på Universitetet imorgon. Det är dock en riktig mjukstart, då jag bara har en föreläsning mellan 13.00-14.30. Ska försöka reda ut vilka salar jag ska vara i och hur jag ens hittar runt på själva Universitetet innan jag börjar, så jag tänkte försöka åka dit lite tidigare. Så håll tummen för mig att det går bra och att jag inte gör bort mig, haha.
 
Puss och kram!
 
 I linbanan på väg upp mot Montjuïc
 
Barcelona
 
Utsikt från linbanan
 
Castell de Montjuïc
 
Slottet
 
Utsikt
 
Utsikt
 
Castell de Montjuïc
 
Staty
 
Hamnen. "Fantastiskt" va?
 
Stor pickadoll
 
Castell de Montjuïc
 
Borggården
 
Barcelona
 
Vatkttorn
 
Hej hej!
 
Castell de Montjuïc
 
Park
 
Utanför OS-arenan
 
Torre Telefónica
 
Estadi Olímpico
 
Utsikt från Palau Nacional
 
Vid Palau Nacional
 
Palau Nacional
 
Palau Nacional
 
Plaça d'Espanya. Den röda byggnaden till höger är Arenas de Barcelona där jag åkte upp och tog foton ifrån första dagen. Den spetsiga pelaren typ i mitten av den, det är själva hissen
 
Plaça d'Espanya
 
Min lägenhet. Balkongen längst ner är våran, och fönstret direkt till vänster är mitt sovrum

Kommentera här!
Postat av: farsan carlson

Stor pickadoll det var ju kanon....(kul). Justa bilder särskilt den med en enda olympisk simbana...ha ha. Lycka till me plugget i morgon. kram Ppa

Svar: Haha, kul hörrö! Jadu jag skulle då inte vilja simma i det där vattnet. Hur skitigt som helst. Tack för det!
Hanna-Sofia

2012-09-16 @ 20:02:39
Postat av: Mamma

Ser fantastiskt ut. Du går väl inte vilse :-)
Daniel o Felicia har varit här på middag. De kom med flyttlass från Vallsta.
Lycka till i morgon. Stor kram :-)

Svar: Hehe, nej än så länge har jag klarat mig från att gå vilse faktiskt. Jaså, dom hann med middag? Han var ju alldeles för upptagen med att prata med mig i telefon.. ? Tack tack :) Vi hörs imorgon!
Hanna-Sofia

2012-09-16 @ 20:31:02
Postat av: Fredrik

Fina bilder du tagit älskling. Jag har varit inne i OS arenan och den är ganska stor kan man säga. Nu får du i alla fall börja med pluggandet, det är säkert inte så svårt att hitta på universitetet. Puss!

Svar: Jaså har du? För det stod att det inte var nåt inträde där numera. Konstigt. Nej vi får hoppas att det inte är så krångligt. Puss! <3
Hanna-Sofia

2012-09-16 @ 21:45:59
Postat av: Daniel

Schyssta bilder! Att allt är stängt på Söndagar känner jag igen sen tiden i Norge. Är samma sak där!

2012-09-19 @ 21:17:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Hanna-Sofias Resa
En reseblogg om 33-åriga Hanna-Sofias alla olika äventyr runt om i vida världen.



Planerad resa:
Ingen resa planerad för tillfället

RSS 2.0