Universitetskrångel och Camp Nou-besök

Första natten i lägenheten är nu avklarad. Bortsett från allt oljud från trafiken så sov jag rätt bra. Sov i nästan 11 timmar, vilket inte är så konstigt då det var en rätt lång dag igår.
 
Pilar kom hem vid 22-tiden igår och då hann vi prata lite mer än vad vi gjorde på eftermiddagen igår. För er som är intresserade så är hon från en by i norra Spanien och har jobbat som inredningsarkitekt i staden La Coruña i norra Spanien. Men med tanke på att det här landet lider rätt hårt av arbetslöshet så blev även Pilar arbetslös och efter mycket om och men så ringde hon sina gamla chefer och gjorde så att dom fixade jobb åt henne på Zara Home. Zara är ju en klädaffär som vi även har hemma, men Zara Home är deras inredningsbutiker. Så hon jobbar ute i butiken som säljare, och alltså inte som inredningsarkitekt längre.
 
Vaknade imorse vid 10-tiden och då hade Pilar redan gått till jobbet. Min plan för dagen var ju att gå till Universitetet och registrera mig vilket jag pallrade mig iväg för att göra strax innan 11. Bestämde mig för att promenera så att jag samtidigt kunde upptäcka stan lite. Promenerade ner längs med Carrer de Sants och kom sen fram till Plaça d'Espanya, där jag förövrigt åkte förbi med flygbussen igår. Plaça d'Espanya är ett jättestort torg med en gigantisk fontän och flera andra stora byggnader runt omkring. Det är flera stora gator som möts vid torget och längst uppe vid gatan Avinguda de la Reina Maria Cristina ligger Palau Nacional som är ett stort slott där konstmuseet ligger. Passade på att åka upp i Arenas de Barcelona som är en stor galleria med en hiss som tar en upp till takterassen där man har jättefin utsikt över hela Plaça d'Espanya. Stannade där uppe en stund innan jag åkte ner och tog mig vidare mot Universitetet.
 
Kom fram till skolan vid 12-tiden och då visar det sig att det är jättelång kö in till ett rum med flera kassaluckor, typ som på en gammal tågstation. Då allting står på katalanska (det officiela språket i regionen Katalonien där Barcelona ligger) så fattar ju inte jag vart jag ska. Rycker tag i en tjej som säger vilken lucka jag ska gå till men det är nummerlapp som gäller och alla nummerlappar är slut. Frågar en tjej som sitter och väntar hur kösystemet funkar och hon säger att det är bara att vänta på sin tur, och dom som inte har lappar får stå i kö. Det var nummer 13 när jag var där och tjejen jag pratade med hade nummer 27 och hon hade väntat i över en timme. Kontoret öppnade klockan 10 och på två timmar hade dom alltså bara tagit hand om 13 ärenden. Dessutom stängde kontoret för siesta klockan 13.30 och även dom som hade nummerlapp skulle då inte få någon hjälp. Så om tjejen jag pratade med hade väntat i över en timme, och hade nu 14 nummer kvar till sin tur, så var det inte så troligt att jag, utan nummerlapp, skulle få hjälp innan dom stängde.
 
Kände att det inte var någon mening att sitta där och vänta så jag gick till ett litet kontor där det stod att endast utgående studenter kunde få hjälp, dvs. dom som ska åka från Spanien till något annat land. Men jag fick tag i en jättetrevlig kille som lotsade mig förbi alla och frågade vart jag skulle ta vägen och vad jag skulle göra. Det visar sig att jag inte ens behöver registrera mig för att kunna börja med mina lektioner, utan jag har en månad på mig att göra det. Men trots det hade jag ju inte en aning om vart jag ska på måndag då jag börjar, men då visade han mig till en gigantisk anslagstavla med ett 30-tal A4 papper. Där stod ALLA kurser på hela institutionen uppskrivna och det var bara att leta upp mina kurser för att se vilka dagar och tider som dom går. Och återigen stod allt på katalanska, så jag var ju tvungen att fråga ytterligare en person vilka dagar som betydde vilket. Och det stod dessutom förkortningar, så jag kunde ju inte heller lista ut vilka dagar som var vilka, då katalanska och spanska ibland kan vara ganska lika. Men nej, det stod DL (lunes=måndag), DM (martes=tisdag), DX (miércoles=onsdag) och DJ (jueves=torsdag) istället för de katalanska namnen. Suck... Men efter mycket pillande och hjälp från killen fick jag till slut reda på vilka dagar och tider mina valda kurser går. Men jag har en prövotid på tre veckor på mig för att se om jag trivs med kurserna, och om jag inte gör det så kan jag byta. Det är också därför jag har en månad på mig att registrera mig, så att när jag väl gör det så har jag valt de kurser jag kommer slutföra. Huvudsaken nu är i alla fall att jag vet vart jag ska vara på måndag, och så får vi se när jag kommer gå till deras kontor för att registrera mig. Blev lite snopen då jag tänkte mig att jag skulle sitta ner med nån ansvarig på kontoret för utbytesstudenter så jag hade satt på mig skjorta för att klä upp mig lite inför "mötet" men det hade ju inte direkt behövts. 
 
Efter allt strul på skolan tog jag tunnelbanan hem och bytte om och slappade en stund. Vid 15-tiden tog jag mig iväg till Camp Nou som är FC Barcelonas hemarena, och som bara ligger fem minuters promenad från lägenheten. Hade egentligen bara tänkt gå dit och titta på själva arenan men den är så jäkla stor så det är svårt att få nåt grepp om den när man bara står utanför. Så jag gick och kollade vad det skulle kosta att gå in, och det skulle gå loss på 23 euro vilket jag tyckte var lite dyrt bara för att gå in och titta på en fotbollsstadion. Men å andra sidan hade jag inget annat för mig, och det är ju nästan pinsamt att säga att man bor i Barcelona, och dessutom så nära Camp Nou men aldrig varit där inne.
 
Så jag köpte en biljett och pallrade mig in och trodde att jag skulle komma direkt in på själva arenan. Men nej, först kom man in i ett stort rum med massa priser och gamla tröjor och den senaste Champions League pokalen och massa annat från klubben. Det var en massa olika rum man gick igenom innan man kom in på själva stadion och jäääääklar vad stor den är! Det märks verkligen att det är Europas största fotbollsarena. Helt oval, med en kapacitet på nästan 100 000 åskådare. Och den är så välgjord och helt perfekt egentligen. Lite tråkigt att vara där själv dock, då jag skulle ha väntat på Fredrik för lite personlig guidning, men det får väl bli ett besök till kanske när han kommer ner. Ska inte ta er igenom exakt allt man fick se, men bland annat har jag nu varit i FC Barcelonas omklädningsrum (där dom har bl.a. jacuzzi och massagebänkar), den mixade zonen där spelarna möter pressen, pressrummet där dom håller presskonferenser, i spelargången där spelarna står och håller hand med alla barn precis innan dom går ut på planen, nere på planen och inne i mediaboxen där alla kommentatorer sitter. Så allt detta för 23 euro var det verkligen värt med tanke på allt man fick se och uppleva. Ska bli kul att se om man kanske kan få tag på biljetter till nån match då jag kan tänka mig att det är sån sjukt rolig stämning.
 
Efter besöket på Camp Nou gick jag hem och gjorde mig lite middag och nu sitter jag här i soffan och slappar. Pilar kommer inte hem förrän sent ikväll så jag har varit för mig själv hela eftermiddagen. Det har varit lite behagligare väder idag i jämförelse med igår, men ändå på tok för varmt för min smak. Nu på eftermiddagen har det väl legat på en sisådär 25-26 grader kanske.
 
Imorgon har jag inte riktigt bestämt vad jag ska hitta på, men alla Universitetsbestyr lämnar jag som sagt tills på måndag. Här kommer måååånga bilder från dagen. Tänker på er där hemma! ♥
 
Plaça d'Espanya
 
Plaça d'Espanya taget från Arenas de Barcelona
 
Plaça d'Espanya
 
Hej hopp!
 
Palau Nacional
 
Barcelona
 
Barcelona
 
Torre Telefónica
 
Universitat de Barcelona
 
Camp Nou
 
I spelarshoppen
 
Entrén till "The Camp Nou Experience" som dom kallar hela upplevelsen när man betalar inträde
 
 
Champions League pokalen 2010-2011. Fotbollen till vänster ser nästan ut som en handboll, men det är pokalen som är så jäkla stor. Fotbollen är helt i normalstorlek, och då kan ni kanske tänka er hur stor pokalen är.
 
Camp Nou
 
Camp Nou
 
"Més que un club", katalanska för "Mer än en klubb"
 
Goddagens!
 
Camp Nou
 
Så ser hela området ut från utsidan
 
Mixade zonen
 
Pressrummet
 
Omklädningsrummet
 
Ser ni Henke Larsson där i mitten?
 
Spelargången på väg ner mot planen
 
FC Barcelona
 
Bekväma säten spelarna har
 
Planen
 
Hej igen!
 
Uppe i "lådan" sitter alla kommentatorer
 
Planen
 
Planen
 
Uppe i kommentatorsboxen
 
Camp Nou. Rätt så mäktigt, va?
 
FC Barcelonas flagga
 
Utsikt mot parkeringen
 
Barcelona
 
Glada spelarpojkar
 
En gata i närheten av min lägenhet

Kommentera här!
Postat av: Mamma

Fina bilder. Kul att bloggen är igång igen. Stor kram.

Svar: Tror jag nog att du tycker :) Kram på er!
Hanna-Sofia

2012-09-13 @ 20:03:11
Postat av: Fredrik

Fan silken fin byggnad Palau Nacional, är det parlamentet typ? Fan ta dig att du åkte dit, JAG VILL!! Får gå dit när jag kommer och se en match.

Svar: Jag trodde det var parlamentet också den det ska tydligen bara vara konstmuseet som ligger där. Ja men vi kan gå dit en gång till älskling :)
Hanna-Sofia

2012-09-13 @ 22:27:04
Postat av: farsan carlson

HOKKEN ERE SOM TAR BILDER PÅ DEG?? MOLGAN ELLER....?
KLART ATT DU SKA FÖRSÖKA GÅ PÅ EN MATCH. DU BRUKAR JU FIXA BILJETTER O SEN FÅR FARSAN BETALA RESAN (JFR MED METALLICA)OCH JAG GÖR DET GÄRNA I DETTA FALL. SKÖNT ATT DU FICK KOLL PÅ UNIVERSITETSRUTINERNA. LEV Å MÅ KRAM Ppa

Svar: HERREGUD CAPS LOCK ELLER?!?!?! Nej, man får väl fråga förbipasserande om dom kan ta en bild. Ibland förbipasserande i plural eftersom vissa fotar ju som krattor. Hehe, jo fixa biljetter kan jag väl göra, men det är bara det att det är svårt att fixa så man sitter bredvid varandra eftersom biljetterna till alla Barcas matcher går åt hur fort som helst. Det är inga problem att köpa biljetter, bara det att man som sagt inte kan sitta ihop. Kram!
Hanna-Sofia

2012-09-14 @ 19:40:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Hanna-Sofias Resa
En reseblogg om 33-åriga Hanna-Sofias alla olika äventyr runt om i vida världen.



Planerad resa:
Ingen resa planerad för tillfället

RSS 2.0