Albufeira

Nu befinner vi oss alltså i Albufeira, i södra Portugal, på Algarvekusten. Vi lämnade Lissabon igår vid 9.30-tiden och tog tunnelbanan till stationen Sete Rios, där även busstationen ligger. Bussen avgick vid 10.30, och trots att den var full med folk så var den ändå väldigt bekväm med bl.a. gratis WiFi. Kom fram till Albufeira strax efter 13, och då vi inte hade någon karta över stan, så öste vi direkt in på ett informationscenter för att försöka ta reda på vart vi var. Fick låna en karta och hittade rätt på hotellet efter ca. 20 minuters promenerande.

 

Precis som i Lissabon så är Albufeira väldigt kulligt och det är väldigt mycket backar överallt, så vår hotellreception ligger faktiskt på våning 4, och så är rumsvåningarna belägna på de lägre våningarna, då hotellet är byggt på en kulle. Hotellet ska ha 4 stjärnor, vilket kan diskuteras, men vi har balkong och utsikten är jättefin ut över havet.

 

Vi kom fram till hotellet ganska tidigt, så vi gick först ner och åt lunch på hotellrestaurangen och sen gick vi upp och bytte till badkläder och la oss vid poolen i ett par timmar. Gick sedan upp och fixade i ordning oss för att gå ut och äta middag, och precis innan vi går så upptäcker jag att det är väldigt mycket fläckar på sänglakanet. Så innan vi gick ut och åt, så sa jag till i receptionen att någon måste ha bytt lakan tills vi kommer tillbaka. Då säger smartskaftet i receptionen att städpersonalen har gått hem och att dom är tillbaka imorgon. När någon kommer till mig på jobbet och säger något liknande så är det väl klart att jag går till linneförrådet och byter lakan själv, trots att städpersonalen inte är på plats. Det är liksom inte superduper assvårt att byta lakan i en säng.

 

Hur som helst, vi gick ut och åt vid en liten restaurang precis vid havet, och stannade kvar rätt många timmar då det blev både vin, öl och sangria till ”efterrätt”. När vi kom tillbaka till hotellet funkade inte vår rumsnyckel, så Fredrik gick till receptionen för att säga till om detta. När han kommer tillbaka har han med sig hotellmanagern som tydligen har väntat hela kvällen på att vi ska komma tillbaka. Lakanen i rummet är inte bytta (fråga mig inte varför), men managern visar oss ett helt annat rum som vi kan få byta till. Det nya rummet var rätt mycket mindre, men utsikten från balkongen var mycket bättre, så vi tackade ja till bytet. Som kompensation fick vi ett fruktfat in på rummet. Alltid något! Kan ändå inte förstå hur svårt det kan var att bara byta lakanet som var skitigt, och så kunde vi fått stanna kvar i samma rum. Hade ju varit mycket smidigare för dom. Men men, vi klagar verkligen inte, då som sagt utsikten är bättre här än i förra rummet.

 

Idag har vi inte gjort många knop, då vi har legat vid poolen i typ sex timmar sammanlagt. Det är inte så överdrivet asvarmt här, som det är på många orter i södra Europa, men det är väldigt skönt att vi har pool som man kan doppa sig i när man blir alldeles för svettig. Imorgon tänkte vi kolla in stranden och se om det blir nåt badande i havet, då det enligt ryktet ska vara ganska kallt…

 

Första intrycket av Albufeira är att det inte känns lika turistigt som många andra turistorter. Det är inte överdrivet mycket folk på stranden, vad vi har sett hittills, och det är inte massa restauranger med menyer på svenska och hundratals försäljare överallt. Vi har inte strosat nånting i ”centrum” ännu, men det lilla vi såg av stan igår så verkar det väldigt mysigt. Har ingenting inplanerat de här dagarna förutom att sola, bada, slappa, äta och dricka gott och bara ta det lugnt.

 

Ikväll var vi först ute och åt paella och drack sangria och nu de senaste timmarna har vi suttit på balkongen på hotellrummet och gottat oss med rödvin, nötter, chips och annat gott. Och den största lyckan idag är ju såklart att jag har fått tillbaka min väska! Jag ringde servicenumret som jag fick när jag anmälde väskan på flygplatsen i lördags, imorse, (vilket jag har gjort minst fem gånger varje dag de senaste dagarna) för att kolla status på väskan. Då jag hela tiden har fått som svar att dom inte har någon information till mig var jag beredd på ett liknande svar idag, så jag blev väldigt förvånad när mannen jag pratade med sa att väskan hade ankommit till Lissabon imorse, och att dom skulle skicka den vidare till flygplatsen i Faro under dagen. Faro är en annan turistort som inte ligger så långt härifrån. Så nu ikväll när vi satt på balkongen så ringde dom från receptionen och sa att väskan hade kommit. Så jag öste dit och direkt när jag hade hämtat den och kommit in på rummet så slet jag upp den och bara tog i mina saker, haha. Har nog aldrig blivit så glad över att se min gamla necessär och mina hudkrämer, och kläder och skor igen. Så nu är alla mina älskade ägodelar på plats igen och jag behöver inte ha samma skor och shorts dag ut och dag in. Enda nackdelen är att ett av mina nagellack har läckt så det luktar typ lacknafta i hela väskan men jag har hängt ut allt på balkongen för att vädra så det är nog luktfritt imorgon igen.

 

Så nu kan jag till 100% njuta av semestern när min efterlängtade väska är tillbaka igen.

 

Puss och godnatt!

 
På busstationen i Lissabon. Blekfis nummer ett!
 
Vi åkte med Eva till Albufeira
 
Akvedukten Agua Livres i Lissabon
 
Bussåkar'n
 
Vi åkte över 25th of April Bridge som jag tog kort på från turen i söndags
 
Framme i Albufeira, på väg mot hotellet
 
Vi fick köns-smör till lunchen, haha!
 
Stek!
 
Vårt hotell Boa Vista Hotel & Spa
 
Fredrik
 

Modern klimatanläggning i rummet, ja...
 
Stranden
 
Middag
 
Sangria!
 
Stranden
 
Utsikten från vår balkong
 
Fredrik plaskar
 
Hotellunch
 
Paella och sangria
 
Hotellmys
 
Albufeira
 
Balkonghäng
 
Överlycklig tjej!

Kommentera här!
Postat av: Daniel

Västtyska klimatanläggningar och könssmör. Härliga tider! Gillar panoramabilden som fasen! Riktigt snygg! Skönt att väskan är tillbaka. Ha en fortsatt trevlig resa!

Svar: Japp, fint ska det va'! Tackarr :)
Hanna-Sofia

2013-07-05 @ 08:48:20
Postat av: Mamma

Härligt att väskan är på plats:-):-):-):-):-)

2013-07-07 @ 12:49:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Hanna-Sofias Resa
En reseblogg om 33-åriga Hanna-Sofias alla olika äventyr runt om i vida världen.



Planerad resa:
Ingen resa planerad för tillfället

RSS 2.0