(Nästan) sista dagen i Lissabon

Vi har nu spenderat nästan sista dagen här i Lissabon. Det är inte helt och hållet sista dagen, då vi kommer spendera ytterligare ett dygn här innan hemresan. Imorgon tar vi en buss som går till Albufeira, som ligger i södra Portugal, alltså på Algarvekusten. Åker imorgon vid 10.30 och åker non-stop och kommer vara framme dryga tre timmar senare.

På förmiddagen idag promenerade vi upp längs med den finaste shoppinggatan här i Lissabon vid namn Avenida da Liberdade, där alla fancy butiker såsom Gucci, Prada osv. ligger. I slutet (eller början, beroende på hur man ser det) av gatan ligger nämligen parken Parque Eduardo VII som är en rätt cool park där man dessutom har en väldigt fin utsikt över hela Avenida da Liberdade. Så vi traskade dit och parken är verkligen jättecool plus att utsikten är helt otroligt fin. Parken tar sin början vid den stora rondellen vid Marquês de Pombal och därifrån upp till toppen så sluttar det svagt uppåt hela tiden. Så när man kommer upp längst upp så ser man ut över hela Lissabon ända ner till havet. Superfint!

Efter Parque Eduardo VII gick vi ner längs med Avenida da Liberdade mot området Bairro Alto, och dess branta backar. Finns en bergbana som går upp för en utav gatorna, som vi först tänkte ta, men då den kostade 3,60 euro enkel väg så började vi promenera upp istället. Det visade sig att gatan inte alls var särskilt lång, så det var ett smart drag av oss att inte gå på den "turistfällan" att åka bergbanan upp.

Väl uppe så kom vi till São Pedro de Alcântara som är en fin liten anlagd trädgård och även det en utsiktsplats. Där uppe satte vi oss och tog lunch och hade en väldigt fin utsikt över stan. Därifrån såg vi upp till Castelo de São Jorge där vi var igår, och även Catedral Sé, som vi även den såg under gårdagen. Daniel lämnade en kommentar igår att på bilderna uppifrån slottet igår såg det ut som att stan är väldigt platt, trots att jag skrev att det är massa backar upp och ner. Det är väl kanske svårt att få med på bild när man är uppe på en höjd hur kulligt och hur mycket backar det är här i stan, men det är verkligen mycket upp och ner överallt. Det kanske framgår bättre på bilderna från idag.

Efter lunchen så passade vi på att köpa suuuuperfina kort från en gatuförsäljare uppe vid utsiktsplatsen. Var massa annorlunda/alternativa bilder på olika byggnader, natur osv. i Lissabon. Superfina bilder som vi har planer på vart vi ska ha i nya lägenheten!

Resten av dagen har vi spenderat med shopping. Jag har inhandlat bland annat två par nya shorts, ett linne, en handväska, en bikini (då min resväska fortfarande inte har dykt upp...), samt ett redigt gäng underkläder. Då alla mina strandkläder ligger i min resväska så blev det lite stödhandling idag också. Fredrik hittade sig även han shorts och även en t-shirt och en skjorta. Nu ikväll blev vi så fruktansvärt sugna på Hard Rock Café, då det ligger precis intill hotellet, så där har vi varit och ätit varsin fet hamburgare och en übergod brownie till efterrätt (som jag förövrigt åt på nyårsafton i Surfers Paradise).

Tänkte att jag inte kör någon sammanfattning ikväll, som jag alltid brukar göra när vi lämnar en stad, utan en Lissabon-utvärdering får ni istället när vi har lämnat stan för andra gången. Så imorgon drar vi alltså till Albufeira och nu är det i princip bara sol, bad, mat, vin, öl, mys och slappande som gäller dagarna i ända.

Vi hörs kanske imorgon!

Praça dom Pedro IV, som ligger precis vid vårat hotell

Syns inte så bra, men i de stora "fönstrena" i mitten så står det jättestora palmer, alltså planterade inuti huset

Längs med Avenida da Liberdade

Hanna-Sofia

2013-07-03 @ 11:52:11
Postat av: Farsan Carlson

Instämmer med Daniel ang bilderna. Drygt med väskan må jag säga. Börsen i Lissabon föll 6% idag och en av landets ministrar har begärt avsked. Det är kris i Portugal. Märker ni det? Lev å må ,kram Ppa

Svar: Nope, vi märker inget särskilt av det. Frågade våran guide på turen i söndags hur det har förändrats, och bortsett från sjukt stora skattehöjningar så det som syns mest utåt sett är att det är många "Till salu" skyltar utanför byggnader, men annars ingenting faktiskt.