California, baby!

Hälsningar från San Francisco, Kalifornien! Klockan är över 12 på natten, och efter en superlång dag är det inte långt kvar tills vi somnar båda två... Fredrik sover förresten här brevid mig redan, hah! Då det nu är tisdagmorgon hemma så har vi varit vakna i över 24 timmar bortsett från några få moment av sömn på flyget. Lämnade ett otroligt disigt och regnigt Göteborg vid 9-tiden för att sen åka mot Düsseldorf. Väl där hade vi bara två timmar, så vi tog och åt lunch på ett café innan vi boardade planet mot Chicago. Planet dit var ett jättestort plan med två säten på varsin sida vid fönstrena, och fyra säten i mitten. Och det var ju lagom kul när vi fick två platser i mitten av de fyra...

Efter några timmar på planet märker jag att väldigt många som har fönsterplats lutar sig ut och tar upp sina kameror. Jag ser då på kartan att vi precis lämnar Grönlands kust, så jag krånglar mig ur från sätet och går längst bak och kikar ut genom ett fönster på nödutgången. Och det är inte många gånger jag har sett någonting och bokstavligt talat tappat hakan och stått och glott med öppen mun. Men det gjorde jag alltså nu för H-E-R-R-E-G-U-D så vackert/coolt/häftigt landskap det är över Grönland! Det var verkligen som man ser på film över arktiska landskap med snö och isberg överallt. Så fruktansvärt häftigt. Jag som vill åka till Grönland blev ju inte direkt mindre sugen på det nu. Det är nästan lite orättvist att lägga upp bilder på det eftersom bilderna inte gör landskapet rättvisa, men ni får er kanske en liten idé om hur det ser ut. Kan ju tillägga att jag dessutom såg smala vita streck i vattnet som rörde sig framåt, vilket inte helt omöjligt kan ha varit en grupp valar. Otroligt häftigt att se!

Så efter nio timmar, ett antal filmer och väldig stjärtvärk så kom vi i alla fall fram till O'Hare International Airport i Chicago. Där skulle vi också bara ha två timmar egentligen men det blev dubbelt så långt. För det första hade vi inte fått platser bredvid varandra, så vi gick för att byta platser väl vid gaten. Så vi blev tilldelade plats 30A och 30B och fick nya boardingkort utskrivna. Så när vi ska kliva på och tanten ska scanna våra boardingkort så upptäcker hon att mannen som hade ändrat våra platser, och skivit ut de nya boardingkorten vid gaten, hade satt båda boardingkort i mitt namn. Så hon ändrade det och skrev in Fredriks namn och skrev ut ytterligare ett nytt boardingkort till Fredrik, men då har han fått en helt annan plats...! Allt var väldigt förvirrat, men vi går i alla fall på planet och så ryckte vi tag i en flygvärdinna som sa att vi skulle vänta till sist så skulle dom försöka fixa det.

Men efter en stund så ropar dom ut i högtalarna att det är troligen något fel med trycket i kabinen så alla måste gå av planet så att dom kan testa allt, och så kan vi eventuellt gå på sen igen... Så alla går av och så sätter vi oss inne vid gaten och väntar igen och efter två timmars försening så är allt okej och alla går på igen. Men nu upptäcker vi att det sitter en man på plats 30A som vi hade fått tilldelat. Så den platsen är alltså dubbelbokad. Vi gick och sa till och dom sa att dom hade gjort ett misstag och att vi inte kunde få 30A, utan det bästa dom kunde göra för oss var att vi båda två fick mittensäten på raderna efter varandra. Lite drygt när det ändå skulle ta lite över fyra timmar att flyga mellan Chicago och San Francisco, men vad kan man göra?

Då klockan nu var dryga 2 på natten svensk tid så var vi totalt dödströtta båda två, så jag satte musik i öronen, och min sovmask för ansiktet och stendog och sov i princip hela resan. Fredrik hade lite svårt att sova, så vi var mer eller mindre zombies när vi äntligen landade in i San Francisco. Vi var dock lite oroliga, då Lufthansa som vi flög med Göteborg-Düsseldorf-Chicago gick ut i strejk under förra veckan, och det var ju det som gjorde att mitt bagage försvann i samband med Portugalresan i somras. Men båda våra väskor kom fram som tur var!

Tog sedan ett BART-tåg som är tåget som tar en in till stan, vilket tog ca. 20 minuter. Efter lite trixande med kartan så hittade vi tillslut vårt hotell som på första intrycket verkar litet och mysigt. Direkt när vi kom in på rummet var det bara av med våra svettiga resekläder och in i duschen. Vi hann kika lite på tv att det verkar som att det blir fint väder imorgon så vi får vi får väl utnyttja dagen på bästa sätt då. April ska tydligen vara den mest osäkra månaden att besöka San Francisco, då vädret antingen kan vara jättedåligt, eller jättefint. Vi får hoppas på det sistnämnda.

Återkommer troligen imorgon med första intryck av staden osv. Nu blir det sova! Godnatt!

På Landvetter

Tummen är med på resan

Snart kommer vi, San Francisco!

Första semesterölen på flygplatsen i Düsseldorf

Fett flygplan

Grönland

Något av de vackraste landskap jag har sett

O'Hare International Airport

I Chicago

Snart framme...

Godnatt!

Postat av: Mamma

Härligt att vara på plats:-) Kommer troget att följa er resa. Kram:

Svar: Som alltid, kära mor :)