Muir Woods & Alcatraz

Åh vilken fin dag det har varit idag! Och mycket har att göra med vädret, som minst sagt kan vara osäkert här i San Francisco. Klev upp vid 7-tiden till moln och typ 12 gradig "värme" och gjorde oss i ordning. Gick sedan ett kvarter från hotellet för att hämta ut vår hyrbil som vi kommer att ha resten av resan. Har en fräsig ljusblå Toyota Yaris till Fredriks besvikelse, som helst skulle vilja haft en "manligare" bil, hah!

Efter vi hade hämtat ut bilen gick vi till samma diner där vi var första morgonen här i San Francisco för att äta frukost. Promenerade tillbaka till hotellet och sen tog vi bilen för att köra norrut mot Muir Woods som är en liten nationalpark där det finns massa såkallade Red Woods-träd. Åkte alltså norrut, över Golden Gate Bridge och som sagt så var det ju mulet och rätt kallt i centrala stan men när vi kommer ut vid bron så såg vi den helt och hållet och den är ju sååå jäkla maffig! Visst att man har sett stora broar i sitt liv förut, men Golden Gate Bridge är så mäktig på nåt sätt. Så vi körde över bron och svängde sedan av vid en utkiksplats där vi hade superfin utsikt över hela bron. Tyvärr hade vi motljus där vi stod, så därför lyser inte bron sådär röd som den verkligen är, men utsikten var verkligen jättecool. Stod där en stund innan vi begav oss vidare mot Muir Woods.

Vägen till Muir Woods är superduper slingrig och det gick inte fort att köra dit alltså, haha... Men vi kom till slut fram och parkerade och betalade inträde in till den lilla parken. Red Woods-träd är alltså typ 40-50 meter höga träd med så sjukligt tjocka stammar så det ser ut som typ fem, sex träd sitter ihop. Var jätteskönt att vandra omkring inne i den kyliga skogen, och det var jättefint och tyst och lugnt där inne.

Efter nån timme körde vi tillbaka till San Francisco igen, och den här gången körde jag, så nu kan jag säga att jag har kört över Golden Gate Bridge, hohoo! Fast egentligen så får jag ju inte köra vår hyrbil pga. följande: då jag är under 25 år så måste man betala extra för att jag är en "young driver", plus att vi skulle vara tvungen att betala extra för att vara två förare. Allt som allt skulle vi betala dubbelt så mycket som vi gör nu, och vi tyckte inte riktigt att det var värt det, så vi chansar lite, så kör jag ändå. Får hoppas att vi inte råkar ut för nån olycka, eller att Farbror Blå stoppar oss bara...

Efter vi kom tillbaka till stan, parkerade vi vid hotellet för att sen ta spårvagn till Pier 33 för att hoppa på en båt för att ta oss till ett av världens mest kända fängelser, Alcatraz. Tog ca. 15 minuter att ta båten över till ön, och när vi då tittade bort mot Golden Gate Bridge så var den helt inpackad i dimma. Finns verkligen ingen logik i när man ser den och inte.

Kom fram till Alcatraz och gick omkring ett tag på egen hand innan vi gick in i själva fängelsebyggnaden där vi fick snygga hörlurar för att få en guidad tur på 45 minuter. Själva inspelningen var gjord av gamla fängelsevakter och fångar som jobbade och var intagna på Alcatraz. Trots att det ser lite fjantigt ut med sådana där lurar så var det jätteintressant att lyssna på vad olika områden var och vad som hade hänt i vissa celler osv. Vi var på Alcatraz i ett par timmar innan vi tog oss tillbaka in till stan igen. Då vi inte hade ätit nånting på hela dagen så gick vi på Hard Rock Café vid Pier 39 och tryckte i oss varsin burgare.

Imorgon blir det tidig morgon, då vi checkar ut härifrån hotellet i San Francisco för att ta oss vidare på vår tripp i Kalifornien. Jag lovar att de flesta av er kan lista ut vart vi ska imorgon, men för er som inte vet ännu får ni hålla utkik efter nästa uppdatering...!

Vår fräsbil!

California car!

Ner för backe, upp för backe...

Maffigt!

Golden Gate Bridge

Vi skymtar bron lite grann...

Golden Gate Bridge. Så sjukt cool!

Kan knappt förstå att jag är här!!

Vackert

Wohooo!

Hej-vi-är-verkligen-i-San Francisco-kortet!

Vi och Golden Gate

På väg till Muir Woods

Muir Woods

Fredrik ser nästan inklippt ut inser jag nu, haha

Fett träd!

Det här trädet blev ca. 1000 år gammalt innan det dog

Muir Woods

Träd

Mer träd

Mysig skog

Tjockis-träd

Bilkörar'n!

Så coolt att skymta den lite varstans när man kör

På väg mot San Francisco igen

I hamnen, på båten mot Alcatraz

Bay Bridge

Alcatraz

Golden Gate, i dimma

Vackra växter på Alcatraz-ön

Den svarta pricken är faktiskt en säl

Vattentorn

Downtown San Francisco

Hej mamma!

Heja USA!

Fredrik posar med snygga hörlurar

Tre fångar lyckades fly, ut genom hålet til höger om toaletten. Var alltså tre fångar som gjorde tre likadana hål från sina celler. Ingen vet vart dom tog vägen, eller om dom ens överlevde. De är också de enda tre som någonsin lyckades fly från Alcatraz

Alcatraz

Postat av: Mamma

Alcatraz,vilket ruggigt ställe. Här 6 grader o sol från en klarblå himmel. Kramisar till er.���😊

Svar: Ja, det var nog ännu mindre trevligt när det väl var bebott... Kramar!
Hanna-Sofia

2014-04-11 @ 10:51:12
Postat av: Mamma

Ingen aning vad det är för tecken som kom i texten.

2014-04-11 @ 10:53:01
Postat av: Farsan Carlson

Coola träd, hur gamla var dom? Mindre coolt av dig att köra, då kanske det blir som på en av bilderna.DU FÅR SKAKA GALLER på riktigt. Njut av er bil i bilens förlovade land. Vad kostar soppan? Gissar på Hollywood imorgon. Kram Ppa

Svar: Dom var närmre 1000 år de som stod idag. Så även dom var pensionärer om man säger så. Hah, ja men som tur är så slipper jag Alcatraz i alla fall! Soppan kostar ca. 7 kr/litern!