Sea World San Diego

Varför har vi åkt till San Diego? Jo, för att göra det som vi har gjort idag, nämligen besöka Sea World! Okej, ännu ett akvarium/djurpark tänker ni. Tja, det kan man väl säga. Dom har hajar, delfiner, sköldpaddor osv. Men dom har något som jag inte vet något annat akvarium som har: späckhuggare! Man har ju sett späckhuggare på tv hur många gånger som helst, men det är ändå coolt att kunna få se dom på riktigt.
 
Vi valde just vårat inn för att det låg så nära motorvägen så det skulle gå smidigt att ta sig till Sea World, då det ligger bara ett stenkast därifrån. Och det tog mindre än 15 minuter så var vi framme. Smidigt! Då det tog så kort tid att åka dit så var vi där redan vid kl. 10 och vid 11 så hade dom sin första späckhuggarshow. Precis som när vi var på vattenshowen på Universal i L.A. så finns det även här soak zones, dvs. där man riskerar att bli nedskvätt som bara den. Och den här gången var det typ 15 rader som var soak zone, så ni kanske fattar hur mycket en späckhuggare kan skvätta...
 
Det är verkligen jättehäftigt att se de här stora djuren för dom är så sjukt smidiga både i luften och i vattnet. Det var fem späckhuggare i vår show vi såg, varav en liten späckhuggarbebis! (Mamma, du hade nog låtit precis som jag gjorde när jag såg den: åååååååh titta bebisen! Hehe) Späckhuggare heter ju killer whales på engelska, men då det kanske låter lite väl elakt så kan man också kalla dom "shamu" då det syftar på den första "vildfångade" späckhuggaren som har överlevt i 13 månader i fångenskap just på Sea World San Diego. Det var verkligen tur att vi inte satt i soak zone, för saaaatan vad blöta de som satt där blev, hehe.
 
Efter shamushowen gick vi för att se delfinshowen. Man har ju sett delfiner förut men inte i en show där dom interagerar med tränarna. I den här showen så var tränarna med delfinerna i vattnet, vilket dom inte var i shamushowen. Jag har för mig att jag har läst att dom slutade bada med späckhuggarna efter att en tränare blev dödad av en späckhuggare just här på Sea World år 2010. Det var inte så att späckhuggaren åt upp henne eller nåt, utan att den började leka med tränaren och drog henne under vattnet flera gånger tills hon till slut drunknade. Hemskt... Men det är väl bara ett bevis på att man aldrig kan lita på rovdjur till 100%.
 
Gick sen förbi inhägnaden med sjölejon där man kunde köpa ett gäng fiskar och kasta till dom. Och det är lite kul för dom ser direkt vem det är som har mat, så kommer dom simmandes och ställer sig på "tå" och gapar och låter högt som fan. Dom är inte dumma heller! Sen såg vi även en show med sjölejon och uttrar. Även fast uttrarna bara var med en kort stund så lät jag på samma sätt när jag såg uttrarna som när jag såg späckhuggarbebisen, och från och med nu vill jag ha en utter som husdjur, haha. Dom var så sjukt söta när dom var med i showen och sprang in som små hjälpredor och hämtade och lämnade saker på scenen. Så sjukt gulligt! Sjölejonen var sjukt duktiga och även här var det kul att se hur intelligenta och lättlärda dom verkar vara. Det var lite som teater på den här showen och så spelade de två sjölejonen två olika "karaktärer". Dom avslutade hela showen med att dansa till "Gangnam Style", haha.
 
Idag har vi även sett sköldpaddor, olika hajar, flamingos, pingviner, vitvalar, valross, sälar, piggsvin osv. Men det coolaste var verkligen att se späckhuggarna alltså. Det är nästan svårt att fatta att det är djur man ser på, då dom är så stora och smidiga. Skulle kunna vara datorstyrd eller nåt, hah. Vi avslutade dagen med att gå på en show som hette "Pets Rule" som var agility med hundar och, hör och häpna, katter! Katter som allt som oftast inte lyder utan gör som dom själva vill, så det var riktigt tufft att se hur även katterna lydde lika bra som hundarna. Var lite agility och tricks som både hundarna och katterna gjorde. Så kom det även in lite grisar, två kängurus, två strutsar och ankor som gjorde olika tricks. Jag har väl egentligen aldrig sett på agility innan, men jag hade ändå inte förväntat mig så mycket men det var faktiskt jättekul att se. Återigen, coolt att man ändå kan lära katter att springa från A till B och dessutom hoppa upp på saker längs vägen. Tufft!
 
Har varit en superbra dag, och det slutade med att vi var på Sea World i nästan sju timmar. Alldeles nyss var Fredrik ute och köpte pizza som vi drog i oss här på rummet. Ibland får man ha lite slappemiddag på hotellrummet också!
 
Något drygt med dagen är dock att jag har fått fruktansvärt ont i halsen. Trots att vi är längre söderut nu så är det faktiskt lite kyligare här än i Los Angeles. Så igår när vi var ute på stan så hade jag shorts och linne och jag tyckte inte att det blåste så kallt. Men imorse när jag vaknade var jag helt tjock i halsen och det har nästan blivit värre och värre under dagen... Det har inte varit så bra väder idag så det har varit långbyxor och jeansjacka när vi var på Sea World. Hoppas bara att halsontet har gått över tills imorgon, för det är ju inte direkt så kul att vara sjuk på semestern.
 
Bildbomb på shamu, delfiner och annat kul!
 
Sea World San Diego
 
Sea World
 
Shamu
 
Bebis-späckis
 
Shamu show
 
Skutt
 
Stor fisk
 
Hoppetihopp
 
Mycket stor fisk
 
Späckis
 
Späckis igen
 
Jibb
 
Som sagt - vi satt INTE i soak zone av en anledning...
 
Ännu mer skvätt
 
Delfinshow
 
Delfinshow
 
Delfin
 
Grindval som var med i delfinshowen
 
Vattenskidor med delfiner
 
Skutt
 
Hopp
 
Hej då!
 
Flamingo
 
Piggsvin
 
Vitval
 
Tjockis valrossar
 
Jag vet, dom ser blåa ut, men det är alltså vitvalar
 
Kejsarpingviner
 
Sköldpaddor längst upp i bild
 
Sälar och sjölejon
 
Sjölejonsmatning
 
Chill
 
Mata mata, litet sjölejon med en äcklig fisk
 
Sjölejonshow
 
Mer sjölejon
 
Utter med boll
 
Konster
 
Mer konster
 
Utter
 
Dansar "Gangnam Style"
 
Uttrarna vinkar hej då!
 
Anka med bebisar som kom gåendes när vi satt och åt lunch
 
Shamus ligger och tar igen sig

Kommentera här!
Postat av: Farsan Carlson

Jo, du har sett delfinshow tillsammans med skötarna i vattnet på Kolmården 1994. Och nej, späckhuggare är INTE en stor fisk, utan ett däggdjur. Och ja, pappa är ibland en "messerschmitt" men jag mår bra som jag även tror att ni gör. Stålande sol o vindstilla med skidåkning i vårvintern. Märker ni av nån Glad påsk som det är här? Lev å må. Kram Ppa

Svar: Jaja, men det handlar ju om att man ska komma ihåg showen också, och det lär jag knappast ha gjort när jag var 4 år gammal, haha. Kan berätta om en "påskkärring" vi såg idag, i nästa inlägg...
Hanna-Sofia

2014-04-18 @ 19:32:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Hanna-Sofias Resa
En reseblogg om 33-åriga Hanna-Sofias alla olika äventyr runt om i vida världen.



Planerad resa:
Ingen resa planerad för tillfället

RSS 2.0