Bergsklättring, afternoon tea och spa

Dag två av tre har passerat här i Vilnius. Började dagen nere i frukostrummet där vi åt av en asstor frukostbuffé bestående bland annat av smoothies, färsk frukt, ägg och bacon och massa annat. Mums!

Sightseeing stod på schemat för dagen och vi var ute på stan vid ryp 10.30. Trots att vi bor mitt på Cathedral Square så kollade vi aldrig in torget igår så vi började dagen med att bara strosa runt på torget. Därefter började vi bestiga en kulle där Gediminas Tower står, som är en kvarvarande del av en stor borg från 1400-talet. Där uppe har man en fin 360 graders-utsikt över hela Vilnius. Det blåste en del där uppe men vi strosade runt en stund innan vi gick neråt igen.

Men redan direkt när vi hade kommit ner började vi gå uppför igen, då det mitt emot kullen finns en till kulle vid namn Kalnu Park där monumentet Three Crosses står. Korsen har stått där i en eller annan form sedan 1600-talet, men då de från början var gjorda i trä så har de ersatts med nya träkors när de har ruttnat. Men i nästan 100 år, sedan 1916, har korsen varit i sten och stått uppe på kullen.

Efter det här besöket gick vi neråt igen och hamnade så småningom Bernardine Park som är en fin liten park som vi gick omkring en stund i. Efter en stund hittade vi en liten julmarknad där jag inhandlade ett par jättefina stickade vantar av en gammal dam.

Hamnade sen åter på Cathedral Square precis utanför vårt hotell där vi nu kollade in julmarknaden. Vilnius har på senare år blivit kända för sin julmarknad, och över hela torget är det små vita stugor med folk som säljer allt möjligt. Vi köpte varsin mugg glödgat vin som är nästan precis som glögg, men inte lika sött. Efter julmarknaden gick vi längs med huvudgatan och hittade en jätteflashig restaurang där vi satte oss för lite lunch. Fredrik tog caesarsallad och jag tog sallad med friterad torsk (!) Jättegott!

Vid det här laget var klockan nästan 15, så vi gick tillbaka till hotellet där vi just kl. 15 hade beställt Afternoon Tea på hotellet. Gick ner till lobbyn där vi fick ett jättefint bord utsmyckat med en julkrans. Efter en stund får vi in en kanna te och en ställning med små smörgåsar, scones, små bakverk och cakepops. Sååå gott! Satt och hade det mysigt i närmre en timme innan vi gick upp på rummet och gjorde oss i ordning för spat.

När jag fyllde år så överraskade ju Fredrik mig med en natt på ett spahotell i Göteborg, och precis som vi gjorde då, bytte vi nu om till badkläder på rummet och gick i badrock och tofflor ner till spat. Under två timmars tid plaskade vi i poolen, hade det skönt i bubbelpoolen, bastade och låg och slumrade i varsin "solstol". Så skönt! Gick sedan upp och gjorde oss i ordning för middag.

Ikväll hade vi bokat bord på en restaurang vid namn Rib Room. Tog lite mer än 20 minuter att promenera, och på promenaden går vi förbi ett hotell som hade väldigt fina möbler i lobbyn. Det visar sig att vår restaurang ligger inne i själva hotellet och är på sätt och vis själva hotellrestaurangen. Vi beställde en charkuteritallrik till förrätt och till huvudrätt tog Fredrik revbensspjäll och jag tog entrecôte med potatisgratäng. Supergott! Till skillnad från igår så var vi klara på 1½ timme innan vi gick tillbaka till hotellet igen.

Återigen har vi haft en jättebra dag här i Vilnius som vi båda gillar mer och mer. Staden känns väldigt trendig och spännande och vi har aldrig haft problem att hitta bra restauranger och saker att göra. Imorgon går flyget hem vid 14.30, med mellanlandning (hör och häpna) i Frankfurt, innan vi kommer hem till Göteborg vid 18.15. Förutsatt att vi kommer hem i tid, då vi har hört att det blåser som fan hemma. Hoppas bara vi kan landa ordentligt och inte måste gå ner någon annanstans... Hur som helst, så hörs vi imorgon!

Kram!

Mumsfrukost! Fick till och med "julskinka". Smakade i alla fall så, haha!

Vårt hotell

Tillbaka på Cathedral Square

Julmarknad

Varmt vin

En Statoilbutik mitt på huvudgatan, utan tillhörande bensinmack

Lunch

Julpynt i ett shoppingcenter

H&M

Afternoon tea

Gott!

Kakfatet

Tillbehör till scones: marmelad och clotted cream

Spa-redo!

Mot spat

Pool och bubbelpool

Spa

Fredrik bubblar

Aaaah...

Kort taget innifrån ena bastun

Immig bild på ångbastun

Charkuteritallrik till förrätt

Mums! Såsen fick man i ett provrör, haha

Snyggve

Julpynt á la Vilnius

Julgranen på Cathedral Square

Postat av: Mamma

Den här resan är ni värda. Verkar helt fantastiskt 😊💕. Kram

2015-12-05 @ 22:51:13
Postat av: Farsan Carlson

Kort å intensivt. Men ni hinner me mycke. Göött.