Solen sover i Vilnius

Frågan är om vi är kvar i Vilnius? Eller är vi hemma? Med tanke på vädret som råder så skulle vi lika gärna kunna vara kvar i Litauen, men vi är faktiskt hemma i Göteborg.
 
Sista halvdagen i Vilnius började precis som igår, med en supergod frukost. Man kunde till och med få ett glas mousserande vin till frukosten men vi skippade det, då alkohol inte direkt är något som jag vill dricka det första jag gör på morgonen. Tog det lugnt på hotellet fram till kl. 11 innan vi gick ut på stan för en sista shoppingrunda. Jag gick loss och hittade en vit lurvig tjocktröja, ett par kostymliknande byxor (som jag faktiskt köpte för att ha på jobbet), ett par svarta jeans och ett par örhängen. Glömde förresten att säga att Fredrik köpte sig ett par jättesnygga svarta skinnskor igår som han blev riktigt nöjd med.
 
Vid 12 var den egentliga utcheckningstiden, men då vi skulle åka till flygplatsen kl. 13 så hade vi bett om senare utcheckning, vilket gick bra. Så vi kom tillbaka till hotellet vid 12.30, packade det sista och tog sedan taxi till flygplatsen. Taxin var tidig så vi var ute på flygplatsen strax efter 13, då det bara tar ca. 15 minuter från centrala Vilnius.
 
Tog oss lite att äta på flygplatsen och boardade första flyget till Frankfurt. Kom fram till Frankfurt i tid, men man vet ju aldrig vart man hamnar när man ska mellanlanda där, och hur långt tid det tar att gå till nästa gate. Frankfurts flygplats är ju så otroligt gigantiskt så man kan aldrig riktigt ta det lugnt. För oss tog det typ 20 minuter att promenera till vår nya gate.
 
Haha, kan berätta en rolig grej som jag gjorde när vi skulle ta slut på våra euro. Vi skulle göra slut på de sista mynten vi hade, så gick vi förbi ett litet café som sålde tyska pretzels. Så bestämde vi oss för att ta en, så när det är vår tur säger jag "Hallo! Ein pretzel, bitte!" på tyska! Haha! Så frågar killen mig någonting och jag fattar ju ingenting, men jag antar att han frågade hur många jag ville ha, så jag sa "Ein, danke". Så får jag den, jag betalar och säger "Danke, tschüs!", och han svarar tillbaka. Och herreguuuud så Fredrik skämdes, hahaha! Under den timmen vi hade mellanlandning så gick jag runt och småpratade "riktig" tyska blandat med hittepå-ord och Fredrik tyckte jag var jättepinsam, haha. Så då sa jag bara "Friedrich, hast du problem?" "Ich kann sprechen Deutch!", hahaha. Han har hela tiden sagt att jag inte kan tyska, men med tanke på att jag lyckades köpa en pretzel på tyska, så JO! Det kan jag visst det, haha!
 
Sista flygningen hem gick också bra, men det var ganska så skakigt på vägen ner för det blåste som bara den. Vi lämnade ösregn i fredags och kom också hem till ösregn. Men just blåsten var lite läskig för man kände verkligen hur planet vajade fram och tillbaka innan vi tog mark. Lite creepy. Kom med flygbussen ganska direkt och var hemma i lägenheten strax före kl. 20.
 
Jag tror nog att ni kan lista ut att vi båda är helnöjda med valet av stad på den här weekendresan. Vi hade inga förväntningar överhuvudtaget, vilket nog bidrog till att vi har tyckt att det har varit så himla bra. Om man jämför med andra länder i öst vi har varit i, så är det verkligen stor skillnad. I Polen till exempel så är det där väldigt mycket större klyftor eller vad man ska säga, mellan det "rika" och det mer slitna. Där kan man mitt i centrum gå förbi ett rivningsobjekt som måste anses vara hälsofarligt, men så är det inte i Vilnius. På vägen ut till flygplatsen i Vilnius så åker man förbi lite mer slitna lägenhetskomplex, men så är det även i New York till exempel. Som jag sa igår så känns Vilnius som en väldigt trendig och spännande stad. Fredrik sa idag att Vilniusborna lär ju inte vara de som säger att "det var bättre förr". Vilnius har nog blivit en modern och trendig stad på relativt kort tid och det var nog inte så länge sen som Vilnius var en helt annorlunda stad än vad den är idag.
 
Vi är ju också supernöjda med hotellet vi bodde på. Visst att vi har bott på många fina hotell men det är ju också skillnad på fina hotell och fina hotell. Vissa fina hotell känner man sig nästan lite för ofin för att bo på, men personalen på vårt hotell Kempinski var verkligen supertrevliga och jättetillmötesgående. Inte alls för på eller typ dömande eller någonting. Allt har varit superfint och vi har trivts jättebra. Det var förresten första gången som vi blev kallade Mr. och Mrs. Carlson, och Fredrik benämndes som min "husband" av en av personalen, hehe.
 
Vi har ätit jättemycket gott, haft det skönt i spaet, strosat omkring och bara haft det jättemysigt. Lite tråkigt väder dock, och idag var första dagen vi fick se solen en kort stund. Nu är det jobb/skola i nio dagar till innan det blir julledighet för min del. Sen jobb över juldagarna för att om mindre än en månad bege oss iväg på nästa resa som förhoppningsvis innefattar lite mer sol.
 
Kram och puss!
 
Ho! Ho! Ho!
 
Precis som i Moskva finns det även i Vilnius trådbussar
 
Mitt namn är helt och hållet rättstavat för en gångs skull. Adressen och postorten däremot blev lite knas...
 
Mot Frankfurt
 
Vi bjöds på lite sol, när vi lämnade landet...!

Kommentera här!
Postat av: Mamma

Ni verkar ha haft en bra weekend. Skönt att ha er hemma💕

Svar: Det har vi verkligen haft 😊
Hanna-Sofia

2015-12-06 @ 21:26:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Hanna-Sofias Resa
En reseblogg om 33-åriga Hanna-Sofias alla olika äventyr runt om i vida världen.



Planerad resa:
Ingen resa planerad för tillfället

RSS 2.0