Spa och julmarknad med får

Första natten i Tallinn var lite jobbig då jag vaknade flera gånger av att jag trodde att armen skulle hamna utanför sängkanten, vilket den aldrig gjorde. Sängen på vårt rum är så enorm, haha! Strax efter 9 rörde vi oss ner till frukostmatsalen och åt en asgod frukost bestående av mackor, ägg, bacon, frukt, yoghurt och massa annat gott.

Vid 10.30 var vi ute på stan och styrde stegen mot Gamla Stan där många av Tallinns sevärdheter ligger. Vi gick mot Domberget och spanade in Aleksander Nevskikatedralen och även Estlands parlament. På flera ställen uppe på Domberget har man jättefin utsikt över Tallinn, vilket var extra kul idag då det har varit riktigt fint väder och några få minusgrader. Helt perfekt!

Kom så småningom tillbaka till Rådhustorget där vi var igår och gick loss och handlade på julmarknaden. Jag köpte mig en jättefin mössa plus att vi hittade en liten prydnadstomte i trä med ett litet får i famnen, och även ett par grytlappar med får på. Precis som på julmarknaden i Vilnius är det mycket skinnprodukter och egengjorda tovade vantar och grejer man kan köpa. Så vi fick fårsjukan och köpte som sagt både ett prydnadsfår och fårgrytlappar, hehe.

Rörde oss sedan för att få i oss lite lunch vilket vi åt på en restaurangkedja som heter Vapiano som vi även har hemma i Göteborg. Efter lunchen gick vi till shoppingcentret Viru Keskus och jag har köpt en superfin jultröja, mjukisbyxor och en lurvig rosa kofta, och Fredrik hittade en halsduk och en skjorta.

Efter dagen på stan gick vi tillbaka till hotellet och bytte om till badrock och tofflor och gick en våning ner till hotellets spa. Låg och plaskade i deras 32 grader varma pool och hängde i de två olika bastuarna i lite över en timme. Var inte så avslappnande som det brukar vara på spa, då det både var ett gäng fulla finnar som var extremt högljudda, samt en pappa som skulle lära sin son fjärilssim i poolen... Så vi stannade inte så länge som vi kanske hade önskat, men det var ändå skönt att plaska i vattnet lite.

När vi kom upp och hade duschat började vi jaga en restaurang att äta på för kvällen men varenda ställe vi kontaktade hade fullbokat! Bad även hotellet att hjälpa oss, men icke... Så vid 18-tiden gick vi ut på stan och hade nästan räknat med att få äta på McDonalds då varenda restaurang verkade vara fullbokad. Men vi chansade på en italiensk restaurang som vi bara råkade få syn på, och de hade bord så det var ingen fara på taket. Tog varsin pizza innan vi gick tillbaka till hotellet igen. Åkte sen upp till 30:e våningen på vårt hotell och tog ett par drinkar och satt och pratade i dryga två timmar och bara njöt av den fantastiska utsikten över hamnen.

Imorgon går flyget hem vid 12.15, med mellanlandning i Helsingfors, och vi landar hemma i Göteborg 16.30. Återkommer imorgon med en utvärdering av Tallinn och resan i sig.

Hej hopp!

Soluppgång utanför vårt rum

Mer soluppgång, från hissarna

Superfrukost!

Ute på Tallinns gator

Tammsaare Park

Gamla Stan

My kind of blomlåda - grisar!

På väg mot Domberget

Stadsmuren

Stadsmuren igen

Estlands parlament

Tall Hermann vid parlamentet

Aleksander Nevski-katedralen

Jungfru Marias katedral

Så coolt! Är ett klädmärke från Östersund, som jag har en klocka ifrån. Fick syn på den av en slump, sittandes på en lyktstolpe

Utsikt över Tallinn

Hej där!

Tallinn

Snyggve

Tallinn med Sankt Olavskyrkan i mitten

Rådhustorget

Jag i min nya snygga mössa

Julmarknad

Drinkar

Omgång nr 2

Postat av: Mamma

Som alltid roligt att följa er resa. Fin mössa❤️ Kram till båda💕