Tack för vistelsen, Mr. 50

Dagen idag började precis som den igår: vaknade strax före 9 och en halvtimme senare var vi nere i frukostmatsalen. Tog det väldigt lugnt innan vi vid 10.45 gick för att checka ut. Igår när vi var på spat bad vi dem sätta upp entréavgiften till spat på vårt rum så vi skulle betala när vi checkade ut. Men när vi gick sa dom ingenting, men så sa Fredrik till mig "men skulle vi inte betala spat?". Så som de vänliga människor vi är så går vi tillbaka och frågar och då ringde receptionisten till spat och frågade om vi hade varit där igår. Tydligen hade de inte skrivit upp oss, men nu när vi, dumt nog, hade påmint dem så fick vi lydigt betala 20 euro. Men hellre att vara ärlig och betala än att få någon faktura eller att de drar av det på depositionen vi lämnade vid incheckning.

Taxin till flygplatsen tog inte ens 10 minuter, och flygresan till Helsingfors inte ens 20 minuter. Då det var soligt och fint väder när vi lämnade Estland så kunde vi fasen se Tallinn när vi började gå ner för landning i Helsingfors - så nära är det mellan länderna. På flygplatsen i Helsingfors handlade vi lite i tax freen och fick i oss lite mat, då vi hade tre timmar där innan flyget hem avgick vid kl 16.

Vi blev en halvtimme sena från Helsingfors, men vi hade inte direkt bråttom hem, plus att vi flög ju bakåt i tiden så vi "tjänade" ju en timme. Vi var hemma i lägenheten vid 18.30 och har sen dess packat upp, fått i oss lite mat och nu slappar vi bara framför tv:n.

Den här helgen har till mångt och mycket gått åt till att jämföra Tallinn med Vilnius då de ligger då pass nära varandra och att man ofta klumpar ihop Estland-Lettland-Litauen. Jag fick intrycket att Tallinn var mycket större än Vilnius, men till ytan visar det sig att Vilnius är mer än dubbelt så stort som Tallinn, och det bor ca. 100 000 fler i Vilnius än i Tallinn, så där hade jag fel.

Tallinn i sig är verkligen en jättetrevlig stad och Gamla Stan är väldigt mysig att strosa omkring i. Det finns jättemånga restauranger att välja bland, och man promotar vegansk mat väldigt mycket. Det är gångavstånd till allt vi har sett i alla fall, så vi har aldrig behövt sätta oss in i kollektivtrafikstystemet vilket faktiskt kan vara skönt ibland När man är i en ny stad. Vårt hotell har varit hur bra som helst och man blir lätt bortskämd när man får sån bra service och bor i ett så fint rum som vi gjorde.

Har dock kommit på att vi har varit lite "dumma" under alla de år vi har varit tillsammans och under alla år vi har bott i Göteborg att vi inte har utnyttjat närheten till kontinenten i någon större utsträckning. Det var ju först i förra året när vi åkte till Vilnius som vi har åkt på en weekend, och det tar ju inte många timmar innan man är i en ny stad, i ett nytt land. Man behöver liksom inte slå på stora trumman och vara borta i 1-2 veckor varje gång man ska utomlands, utan ett par dagar kan räcka gott och väl, bara man får lite miljöombyte.

Precis som förra året, är vi även den här gången väldigt nöjda mer vår mysiga julweekend i Tallinn. Så tack Estland, land nr. 50, för en mycket trevlig vistelse!

Until next time!

Fint väder idag igen! En sista utkik från hotellrummet

På flygplatsen. Vem tronar inte allra först om inte Mr. Hetfield!

Här kunde man byta businesskort med varandra. Kul!

Nu åker vi hem!

Hej då, Tallinn! En av de höga svarta byggnaderna var vårt hotell

Postat av: Mamma

Borta bra men hemma bäst😊