Äntligen finväder

Ingen 50-dollars frukost idag inte! Igår handlade vi ju frukostmat, så till frukost idag blev det fruktsallad, rostbröd och juice. Minst lika bra som den frukosten igår.

Äntligen så har det varit fint väder idag. Precis så som jag pratade om igår att det inte var, dvs. klarblå himmel, blått vatten och strålande sol. Har varit kanske mellan 25-27 grader och soligt hela dagen. Blev lite väl svettigt då och då, men ändå väldigt varmt och skönt. Började dagen med att promenera ner längs med South Beach, ner till South Pointe Park som är slutet på själva ön där Miami Beach ligger. Väl där hade vi jättefin utsikt över stranden och även ut över havet och kringliggande öar. För själva Miami och Miami Beach består ju av många små öar, vilket inte är så konstigt när området ligger på två meter över havet.

Strosade sen vidare upp längs med Washington Avenue och tog sen en buss över till Downtown, inne i själva Miami. Där hoppade vi av vid Bayside som ligger precis bredvid American Airlines Arena där vi var på matchen igårkväll. Vid Bayside ligger ett utomhusshoppingcenter och en massa restauranger, så vi tog en lunch på en restaurang vid hamnen. Kikade lite i shoppingcentret (där jag handlade lite på Victoria's Secret...!) och gick sedan vidare.

Inne i Miami finns det något som heter Metromover som är ett gratiståg som är ett så kallat skytrain som går på räls ovanför all trafik, mellan alla skyskrapor. Finns liknande i bl.a. Sydney och många städer i Asien. Sjukt smidigt att bara gå upp en trappa till en station, utan att betala, och så hoppar man på tåget som är automatiskt utan någon förare. Så vi åkte från Bayside och vidare till Little Havanna och SW 8th Street, även känd under det spanska namnet Calle Ocho. Det finns egentligen inga direkta sevärdheter i området, utan det är väl mest "känt" för att det bor så många latinamerikaner i området och att det mer känns som att man är i ett sådant land än att faktiskt vara i USA. Men för att vara ärlig så känns hela Miami väldigt latinamerikanskt då alla skyltar på bussar, butiker och liknande står både på engelska och spanska, plus att man hör spanska pratas överallt på gatan, nästan mer än engelska faktiskt. Så vi tyckte inte att Little Havanna var något utöver, eller att det kändes mer latinamerikanskt, men vi strosade ett par kvarter innan vi vände tillbaka och åkte tillbaka till Miami Beach och lägenheten igen.

Nu är vi båda mätta på pasta, då vi har varit ute och ätit middag på en italiensk restaurang i närheten av Española Way som är en gata som inhyser massor av små mysiga restauranger, glassbarer och butiker. Jag åt gnocchi med tomatsås och basilika och Fredrik fick sin spagetti tillagad på en stor parmesanost, där man först skrapade loss ost och sedan hällde på såsen och pastan och blandade runt. Häftigt! Efter middagen tog vi en glass på en glassbar inne på Española Way innan vi strosade tillbaka till lägenheten. På vägen hem gick ett gäng ungdomar om oss på gatan, där tre av dom var väldigt noga med att säga "Jesus loves you!" till oss. När jag sa lite på skoj till den ena killen att en av tjejerna redan hade sagt det till oss sa han att Jesus ville försäkra sig om att jag visste det, haha.

Imorgon är det då dags att lämna den här lägenheten för att ta oss till Bahamas! Vår kryssning avgår från hamnen i Miami vid 16.30, men då det är så himla många som ska ombord så ska man checka in på kryssningen i omgångar beroende på vilket deck man bor på. Vi måste checka in vid 12 redan, men det gör egentligen inte så mycket då vi ska lämna lägenheten vid 11. Plus att vi då får lite tid på oss att fixa i ordning oss och kanske till och med börja nyttja allt det som vårt fartyg har att erbjuda. Vi ser mycket fram emot morgondagen, och förhoppningsvis kanske min förkylning börjar släppa lite då vi inte direkt kommer vara lika hurtiga imorgon som vi har varit idag. Enligt min app på telefonen har vi gått ungefär 21 000 steg idag vilket motsvarar 1,7 mil. Bra gjort!

Förresten kommer WiFi kosta ombord på fartyget, men vi vet inte ännu hur mycket, så jag vet inte om jag kommer blogga ifrån båten. Annars lägger jag upp inläggen i efterhand, men jag kommer ändå skriva inläggen så som det vore ifrån den dagen.

Beroende på Internetsituationen på båten så hörs vi med all säkerhet när vi är tillbaka i Miami igen på måndag den 11.

Kram och puss!

Frulle

Miami visar sig från den ljusa sidan

South Beach i finare skrud än igår

Fredrik på beachen

South Beach

Hello!

Miami Beach

Finväder

Fredrik spanar

Här är vi!

Schysst utsikt om man bor här

Lägenheter i Miami Beach

En nedgrävd limousine

Kropp i Bayside

Española Way

Pastastationen på restaurangen, där en kock står och gör färsk pasta

Bruchetta till förrätt

Fredriks mat

Godkväll!

Postat av: Mamma

Der är så spännande varje gång med både text o bild😊. Allt ser så fantastiskt ut. Idag bara minus 18. Kram

Svar: Ja det är rätt så fantastiskt här faktiskt 😊 Härligt med lite ordentlig vinterkyla! Spara lite åt mig tills jag kommer hem!
Hanna-Sofia

2016-01-08 @ 11:25:19
Postat av: Pia o Michael

Hoppas ni får en fortsatt bra resa. Det är så kul att
läsa din blogg varje dag och se alla bilder,det känns som man är med på er resa. Kram från oss.

2016-01-08 @ 20:06:40
Postat av: Mamma

Nu kvällens sista timme, 28,7 minus.