Coco Cay

Trots att jag mådde lite dåligt igår så sov jag som en stock och vaknade inte av att det gungade. Var uppe strax före åtta och gick upp till elfte däckför att äta frukostbuffé. Blev massor av frukt och även en bagel och lite pannkakor. Mums! Vid niotiden hade vi gjort oss i ordning för att åka över till ön. Då Coco Cay är så pass litet så ankrar fartyget en bit ut och så åker man med mindre båtar in till ön. Båtarna vi åkte över med tar ungefär 250 passagerare, och de avgår varje 15:e minut så vi behövde inte vänta så länge på vår tur.

Så vi tog båten över till ön och möts av den synen i alla fall jag hade av en äkta söderhavsö. Helt kritvit finkornig sand och turkosblått vatten. Det här är ju Royal Caribbeans egna ö, så det är bara deras gäster som får vistas där. Men självklart är den inte helt öde, utan det finns lite stånd för souvenirer och annat krafs, och massor av små hyddor som hyr ut snorklingsutrustning och annat. Och barer. Självklart finns det barer. Även fast klockan bara var strax efter nio när vi kom dit så var det fullt av folk som gick omkring med paraplydrinkar.

Vi hittade oss varsin solstol i en grund liten vik, där vi lade oss och solade ett par timmar. Efter en stund börjar folk peka mot vattenbrynet och där kom en asfet leguan spatserandes helt obrydd. Sa jag att vi är i Karibien? Temperaturen har legat runt 25 grader, och vattnet ett par grader lägre. Solen har kommit och gått, men det var faktiskt bara skönt när solen gick i moln så man slapp svettas livet ur sig.

Då lunch alltid ingår på fartyget så hade dom istället för att man skulle vara tvungen att åka tillbaka till fartyget för att äta, dukat upp lunchbufé på ön. Det var alltifrån grillat kött till majskolv till couscoussallad och färsk frukt. Så mitt på dagen käkade vi lite lunch varpå vi gick en promenad för att utforska ön. Coco Cay är inte mer än 1,6 km lång och 500 meter bred på bredaste stället så det är inte direkt någon lång promenad. Vi tog oss en sväng ner till den södra udden och gick sen tillbaka till dit vi låg och solade först och lade oss i solen ett tag till.

Vid tretiden tog vi den lilla båten över till fartyget igen och gick upp på soldäck och tog en glass och låg och slappade i solen ett tag. Gick sen ner till hytten (som ligger på däck 2) och började göra oss i ordning för middag. Ikväll blev det räkcocktail till förrätt för oss båda, fisk med ångkokta grönsaker till varmrätt för mig och oxfilé med potatismos för Fredrik och till efterrätt tog vi båda citronmarängpaj. Under middagen sjöngs det "Ja må hon leva" tre gånger till tre olika gäster, och en kille friade till sin tjej. Ja, det är så livet ombord på Majesty of the Seas är, haha.

Imorgon är det dags för huvudstaden på Bahamas - Nassau. Redderiet erbjuder alla möjliga typer av utflykter men i dagsläget har vi inte tänkt att ta någon eftersom ingen av utflykterna kostar under 40 dollar... I skrivande stund har vi ingen direkt koll på hur stort Nassau är men vi utgår ifrån att det inte är så jättestort då det bara bor 254 000 personer i hela Bahamas. Så vi tänker väl oss en liten stadstur och beroende på vad vi hittar så kanske det blir lite slappe i solen också.

Här får ni ett gäng bilder från vår dag på vackra Coco Cay!

Första skymten av Coco Cay. Inte särskilt stor direkt

Hej Bahamas!

En leguan kom spatserande

Majesty of the Seas

På båten tillbaka till fartyget

Framme!

Fredrik beställde en öl till middagen. Den var på 750 ml!

Elefanthandduk

Japp, det här är ombord på vårt fartyg