Everglades National Park

Imorse ställde vi klockan tidigt för att också kunna checka ut tidigt. Då det är över 2600 passagerare som ska av, så blev vi tilldelade en tid när vi skulle checka ut. Och för att inte alla ska komma med stora bagage och ta upp stor plats i hissen när så många människor ska av båten, fick vi information om att vi skulle ställa våra väskor utanför hytten igårkväll, så tar personalen hand om dom. Alternativet till det var att man istället checkade ut mellan 07.15-08.00 och då slapp man genomgå proceduren med att ställa sitt bagage utanför hytten kvällen innan, samt att hämta upp väskorna vid terminalen.
 
Vår utcheckningstid var satt till 09.45 vilket vi tyckte var lite sent, så vi satte klockan på 06.15, och åt oss en sista frukost ombord innan vi strax före åtta tog våra väskor och lämnade båten. Väl inne i terminalbyggnaden var det passkontroll innan vi till slut kom ut. Vi hade bokat vår hyrbil via Hertz, men deras kontor ligger inte i hamnen, men dom har en shuttle buss som kommer var 10:e minut och hämtar folk från terminalen för att köra dom till kontoret i Downtown. Ryckte tag i en kvinna som sa vart vi skulle gå, och vi väntade inte ens en halvminut innan shuttle bussen kom. Så det var bara in med väskorna och 10 minuter senare var vi framme på kontoret i centrala Downtown Miami. Supersmidigt!
 
Skickade ett sms till kvinnan vi skulle hyra rummet av, att vi var på väg, och så fräste vi iväg i vår lilla vita Hyundai. Var lite krångel att hitta, då lägenheten ligger i en jättestor lägenhetsbyggnad på 21 våningar som inte direkt skyltade med vilken adress den hade. Så vi ringde Sonia som kvinnan heter, och hon guidade oss rätt. Vi var i närheten men det var bara fråga om exakt vart vi skulle köra in. Parkerade på gästparkeringen (gratis!) och vandrade in i lobbyn. Väl inne i lobbyn i lägenhetsbyggnaden verkar det som om vi har kommit fel, då det är lite skrivbord och så uppställt och folk som verkar jobba där. Så vi säger att vi ska hyra en lägenhet via AirBnB och att det är Sonia vi ska träffa. Alla tre som var där såg ut som frågetecken men vi hinner ändå höra en av kvinnorna säga till en annan att "AirBnB? Då begår hon ett enormt kontraktsbrott om hon håller på med sånt". Hoppsan...!
 
Vi blev ombedda att sitta ner och vänta och efter en stund säger en säkerhetsvakt till mig att komma fram med pass, och så tar han en bild med en liten webkamera och sen var det klart. Dom är så paranoida i det här landet att säkerhetsvakter är vardagsmat, men vi vet faktiskt inte vad som gjordes däremellan som gjorde att allt helt plötsligt var okej. Hade ju dock varit drygt om det är så att Sonia skulle fifflat med uthyrningen och så helt plötsligt skulle inte vi ha haft någonstans att sova...! Men vi åkte upp till våning nio och hittade rätt lägenhet och fick träffa Sonia. Det är en kvinna i 45-års åldern som är ifrån Latinamerika som hyr ut ett utav rummen med badrum i sin stora moderna lägenhet i det här stora lägenhetskomplexet. Det är en superfräsch lägenhet och vårt rum är stort och jättefint.
 
Vid det här laget var klockan inte mer än 10 så vi hade inte direkt bråttom ut på stan. Men vid 11-tiden så styrde vi kosan mot Everglades National Park som inte ligger mer än 30 minuter från vår lägenhet. Vi har hört att trafiken i Miami ska vara rätt kaosig, och mamma, jag har tänkt på dig flera gånger idag att "här skulle mamma aldrig köra", haha. Det är inte svårt, men dom flesta kör långt över hastighetsgränsen, plus att det blir ju lite mer att tänka på när det är mellan fyra och sex filer i samma riktning att hålla koll på.
 
Det var inga problem att hitta till Everglades, och väl där kom vi i tid till att ta en så kallad air boat, eller träskbåt, som har en stor propeller längst uppe och så sitter man på bänkar väldigt nära vattnet. Men innan båten skulle avgå så gick vi runt och kikade på några feta alligatorer som de hade i sina inhängnader. Det finns över 1,5 miljoner vilda alligatorer bara i Florida, och staten Louisiana har nästan det dubbla, så där måste man faktiskt skjuta av dom för att det inte ska bli för många. Innan båtturen fick vi också möjlighet att klappa en bebisalligator och en stor boaorm, då det även finns gott om ormar i Everglades.
 
Till slut åkte vi iväg i träskbåten och det var jättehäftigt att glida omkring i det grunda vattnet och känna att man var så pass nära naturen. Vi fick se totalt sex alligatorer på turen, vilket var väldigt många då vår guide sa att man har tur om man ser 3-4 stycken. Det var först förvånande hur lugna och ostörda dom var av vår närvaro, men vår guide sa att man har kört träskbåtar i Everglades sedan 1945, och de flesta av alligatorerna som vi såg idag var runt 50 år gamla så dom har vuxit upp med mänsklig närvaro, så dom är inte så berörda av det. Det var coolt att se dom glida omkring i vattnet och att man var så himla nära dom.
 
När vi kom tillbaka från turen så fick vi möjlighet att inte bara klappa, utan hålla i en bebisalligator. Alla på vår båt var jättemesiga, men jag klev fram först och sa att jag gärna ville hålla. Den var så liten och kall men jätteskön att ta på. Om dom inte skulle blivit så stora när dom är fullvuxna är det nästan så man skulle vilja ha en liten bebisalligator.
 
Efter det lyckade besöket i Everglades fräste vi tillbaka mot Miami igen. Då vi bor väldigt nära så passade vi på att åka till shoppingcentret Dolphin Mall med många outletbutiker. Jag shoppade en stickad tröja och stackars Fredrik fick stå ut med att vi var över en timme inne på Victoria's Secret, hehe. Hittills har jag bara shoppat trosor, men nu var jag ute efter en BH och man får ju sån himla superduperservice inne på VS så man känner sig verkligen som en kung. Så jag gick ut därifrån två BH:ar och ett gäng trosor rikare. Åkte sedan tillbaka till lägenheten och tog det lugnt en stund på rummet.
 
Ikväll gjorde vi som amerikanerna gör och tog bilen för att äta middag. Vi bor inte i ett område med särskilt många restauranger så vi tog bilen och körde ner till Bayside där vi var och åt lunch häromdagen, och käkade på Bubba Gump Shrimp. Jag käkade grillspett med räkor och grönsaker och Fredrik tog Bubbas special med bl.a. kokosräkor som var supergott. På vägen hem åkte vi förbi en mataffär och köpte lite frukost till imorgon.
 
Nu ligger vi i vår gosiga säng och ska kolla lite på en film innan vi släcker lampan för dagen. Jag har förresten fått någon sorts sjösjuka, men inte att jag mår dåligt, utan att jag förväntar mig att det ska gunga och guppa hela tiden, haha. Den gungande känslan jag tyckte var jobbig första dagen på fartyget har jag på något sätt fått med mig och jag förväntar mig hela tiden att det ska gunga. Tog en dag att komma över illamåendet på fartyget, så det kanske tar ett tag innan allt slutar röra på sig nu när vi väl är i land, haha.
 
Massa bilder från idag med! Och glöm inte att kolla de tre föregående inläggen, som jag nu har lagt upp från kryssningen.
 
Kram!
 
Vår lägenhet
 
Vårt rum + jättebjörn
 
Vardagsrummet
 
Matplatsen
 
Kök
 
Badrum
 
Mot Everglades!
 
Raka vägar här i Florida
 
Början på Everglades
 
Dags för lite alligatorer
 
En sån här träskbåt åkte vi med
 
Hej tjockis
 
Bebisalligator
 
Boaorm
 
Everglades
 
Lite kyligt idag, så jacka behövdes
 
Då far vi
 
Everglades
 
Everglades
 
Så här kan det också se ut i Everglades
 
Första mötet
 
Stor alligator
 
Alligator
 
En till
 
Everglades National Park
 
Här låg en och solade
 
Och en till
 
Jag med alligator i bakgrunden
 
Jag med bebisalligator
 
I Dolphin Mall. Varför skulle man komma på tanken att placera barnet i påsen bak på, och inte i själva vagnen?
 
Leklandet. Våfflor, stekt ägg, korv och annat. USA...
 
Presenter till mig!
 
Mina totala VS-inköp den här resan. Svart, vitt och rosa är min grej, haha
 
Utsikten från vårt fönster
 
Fredrik på Forrest Gumps bänk
 
Run, Forrest!
 
Matdags
 
Mumsiga räkor
 
Bubba Gump Shrimp Co.
 
Liten avocado + standard size avocado i USA

Kommentera här!

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Hanna-Sofias Resa
En reseblogg om 33-åriga Hanna-Sofias alla olika äventyr runt om i vida världen.



Planerad resa:
Ingen resa planerad för tillfället

RSS 2.0