Byte av boende

Det blev fan ingen 40 euros hotellfrukost imorse om man säger så. Vi köpte med oss frukostmat igår så idag åt vi en gourmetfrukost i form av baguette, mjukost, tomat och apelsin på vår terass. Vi tog det lugnt på rummet innan vi vid 10.30 gick för att checka ut. Natt tre och fyra här i Nice ska vi ju bo i en lägenhet via AirBnB eftersom hotellet var så satans dyrt. Men han vi ska hyra lägenheten av skulle vara iväg på flygplatsen vid 10, och vi kände inte direkt att vi behövde stressa oss till lägenheten, så vi kom överens om att han skulle komma förbi hotellet och lämna nycklarna till lägenheten innan han åkte till flygplatsen.

Så när vi checkar ut frågar vi efter nyckeln, men nej, det är ingen som har lämnat den. Kvinnan i receptionen kollar lite på måfå bakom disken men hittar ingenting. Så då tar jag och ringer Pascal som inte svarar. Skit... Men det tar väl ca 1 minut så ringer han upp och jo, han hade vist lämnat nyckeln och skrivit våra namn på och allting. Så då går jag tillbaka till receptionen där en till kvinna har dykt upp, och som tur är var samma kvinna vi "förvarnade" igår om att Pascal skulle lämna nyckeln. Och hon hade stenkoll så hon plockar fram nyckeln direkt. Den var ju knappast gömd någonstans så kvinna nr 1 kan ju knappast ha letat ordentligt.

Från hotellet var det ca 1 km till lägenheten men vi fick oss en redig promenad då vi gick åt helt fel håll, haha. Men till slut kom vi rätt och hittade fram till lägenheten. Är en tvåa på ca. 40 kvm som ligger bara 20 meter från huvudshoppinggatan Avenue Jean Médecin. Vår värd har varit jättegullig och förberett massa papper med information om kollektivtrafik och se-och-göra grejer i stan och han satte även en stor skylt på ytterdörren så vi inte skulle ta fel dörr. Så gulligt. Fredrik blev dock lite nervös när han inte kunde hitta toastolen i badrummet, haha. Själva toaletten ligger i vad ser ut att vara en garderob i köket, så vi fick leta en stund innan vi hittade, hah.

Tog oss ut på stan vid 12-tiden och det var shopping som stod på agendan idag. Jag har fått handlat mig ett par shorts, ett linne, en kofta, body butter och en sminkborste, och Fredrik hittade två t-shirts. Vi gick hela shoppinggatan ner mot stranden, då det är endast dessa (och inte ens alla dessa) butiker som har öppet på söndagar. När vi kom ner till Place Masséna vek vi av mot hamnen där några av de största båtarna jag har sett i hela mitt liv ligger. Man undrar ju vilka människor det är som har råd med sådana där båtar alltså...

Vid det här laget måste temperaturen ha varit långt över 30 och vi höll på att sakta med säkert smälta bort, så vi gick in på en restaurang och svalkade oss med varsin (10 euros!!) öl. Matchen mellan Frankrike och Irland stod på så vi kollade klart första halvlek innan vi rörde oss därifrån. Matchen slutade 2-1 till Frankrike så det var lite synd att vi inte satt kvar under andra halvlek också när de gjorde båda sina mål. Tog sen spårvagnen tillbaka till lägenheten och gick in på en matbutik och handlade både frukost och middag.

Lagade middag hemma bestående av kycklingpasta och sallad och tog det lugnt en stund innan vi gick ut på stan igen. Gick ner till stranden och strosade en sväng och passade på att kolla in Hotel Negresco som ligger nere vid Promenade des Anglais. Hotellet är lyxhotell som har en extremt speciell interiör och innehar massor med konst. En av loungerna i hotellet har t.ex. över 16 000 kristaller i en kristallkrona...! Vi var aldrig inne i hotellet men googla bilder så kan ni få er en uppfattning om hur det ser ut.

Hade tänkt sätta oss på någon bar/restaurang för att kolla på matchen mellan Belgien och Ungern, men alla ställen var antingen knökade eller så var man tvungen att äta för att få sitta vid ett bord. Så viktigt var det inte för oss, så vi gick istället hem och ligger nu i soffan och kollar på matchen och dricker iste och knaprar på ett knippe morötter vi köpte i matbutiken.

Ett gäng bilder från dagen följer.

Kram och puss!

Badrum

Separat toalett

Vardagsrum

Utsikt från balkongen, mot huvudshoppinggatan

Goddag!

Trapphuset

Entrén

Basilikan Notre Dame (japp, inte bara i Paris tydligen!)

Fredrik shoppar

Fan zone-området där man kan se Frankrikes matcher på storbildsskärm

Promenade du Paillon

Fin park

Mer park

Port du Nice

Svårt att få med på bild hur stor den är...