Louvren, Notre Dame & le Jardin du Luxembourg

Dagen började precis som gårdagen: vaknade vid 8.30, äta frukost och sen ut på stan vid 10-tiden. Vi styrde kosan mot ytterligare ett nytt besöksmål för mig, nämligen Louvren. Vet faktiskt inte varför det aldrig har blivit så att jag har åkt dit tidigare. Möjligen för att jag var 11 år när jag var i Paris första gången, och andra gången när jag var 17, hade vi nog inte tillräckligt med tid för att besöka det.
 
Hur som helst, nog vi metron till hållplatsen Palais Royal och var beredda på superlång kö. Men det var egentligen bara kö till säkerhetskontrollen, och inte till biljettkassan. Man har ju annars hört om att köerna ringlar sig svinlånga in till Louvren, men icke. Vi gick dessutom in från "källarplan" där det också finns det köpcentrum, och inte från marknivå, så det kanske var kortare kö där.
 
För att vara helt ärliga är ju varken jag eller Fredrik några konstkännare, och är egentligen inte så intresserade av sånt här, men att se da Vincis "Mona Lisa" är ju ett måste. Just Mona Lisa ligger på andra våningen av tre, så vi strosade runt och kollade lite här och där på olika målningar och skulpturer. Lite synd att man inte är mer lättimponerad, men för mig blir det till slut "Jaha, en målning till som är 500 år gammal... Jahopp...". Jag kanske är otacksam som inte kan uppskatta konst, hah, men det är så det känns.
 
Hittade i alla fall Mona Lisa till slut och folk är verkligen som dårar och trängs och armbågas för att komma fram för att få en så bra bild som möjligt. Blir så tråkig stämning när man då "måste" vara lika bufflig tillbaka för att ens ha en chans att få en bild. Man kommer inte närmre än ca 2 meter ifrån den, och själva tavlan sitter bakom skottsäkert glas. För mig som inte kan konst är det helt ofattbart hur en jävla målning uppskattningsvis är värd runt 800 miljoner dollar. Tyckte nästan att den gigantiska målningen "The wedding at Cana" var betydligt coolare då den mäter nästan 7x10 meter!
 
Hasade runt på Louvren i nån timme innan vi tröttnade på all konst. Gick ut på gården och tog bilder på glaspyramiden, som jag förövrigt trodde var själva muséet, men är bara typ en symbol för det. Själva muséet Louvren är så fruktansvärt stort att man nog måste ha 7-8 timmar för att hinna med allt. Men det var som sagt inte riktigt vad vi hade tänkt, så vi promenerade därifrån till Notre Dame som bara ligger ca 1,5 km ifrån Louvren.
 
Notre Dame är ju jäkligt maffig från utsidan och vi gick in för att få oss en titt på det stora runda fönstret från insidan, som jag minns var väldigt vackert. Dock pågick det mässa därinne, så de hade spärrat av mittendelen så det gick inte att se fönstret... Tråkigt, men vi gick i alla fall ett varv därinne innan vi kände oss klara. Gick sen vidare till Île Saint-Louis och åt lunch på en fransk liten bistro. Blev en pasta för Fredrik och en sallad med varm getost för mig. Mums!
 
Åkte sen en hållplats med metron till ännu ett nytt besöksmål: trädgården le Jardin du Luxembourg. Det är en jättefin trädgård som ligger framför Palais du Luxembourg som är ett palats som idag inhyser senaten. Solen bröt fram mellan molnen när vi kom dit, så vi satte oss på varsin stol och vilade fötterna i en timme innan vi åkte tillbaka till hotellet. Vi hade rackarns tur, för det började regna när vi satt på metron, vilket vi såg när vi bytte linje, men slutade precis när vi klev av vid vår hållplats. Tur!
 
Sista heldagen i Paris är snart till ända. Har nyss kommit hem från middag på en italiensk restaurang här i området. Imorgon går flyget hem kl 18.10, så morgondagen kommer bestå av shopping, fika och en sista insupning av den parisiska atmosfären innan vi sätter fötterna på Landvetter kl 23.30 imorgonkväll. Har tråkigt nog nästan tre timmars mellanlandning i Köpenhamn innan vi får komma hem... Hade nästan gått snabbare att ta tåget, hah.
 
Får se om jag uppdaterar något imorgon, annars blir det uppdatering på lördag hemma ifrån soffan.
 
Puss och kram!
 
I köpcentret Carrousel du Louvre, precis under själva muséet
 
I köpcentret
 
Inne i muséet, under glaspyramiden
 
Louvren
 
Innergården
 
Louvren
 
Mosaik på golvet
 
Statyn Melpomene
 
Louvren
 
Inte konstigt det är trångt, när Louvren har över 25 000 besökare om dagen
 
Hmm... Något intressant att ta kort på där borta, tro?
 
Jo men visst, Mona Lisa
 
Mona Lisa igen
 
"The wedding at Cana". Stor!
 
"Nike från Samothrake"
 
Pyramiden
 
Louvren
 
Louvren
 
Vi och Louvren
 
Pyramiden
 
Happy girl
 
Seine
 
Notre Dame
 
Mässa i Notre Dame
 
Baksidan av Notre Dame
 
Déjeuner
 
Latinska kvarteren
 
Hotellet jag, pappa och Daniel bodde på 2001 när jag var i Paris första gången
 
Le jardin du Luxembourg
 
Trötta fötter
 
Vila sig lite
 
Jardin du Luxembourg
 
Palais du Luxembourg
 
Mer palats
 
Sista middagen i Paris

Kommentera här!
Postat av: Mamma

Fina ni 💏 Snart är ni här😀

2016-06-30 @ 20:57:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Hanna-Sofias Resa
En reseblogg om 33-åriga Hanna-Sofias alla olika äventyr runt om i vida världen.



Planerad resa:
Ingen resa planerad för tillfället

RSS 2.0