Tredje gången gillt, Paris

Trots att jag i flera år har gått upp kl 05.20 för att börja jobba på hotellet kl 07.00 så känns det alltid lite tyngre att kliva upp astidigt på semestern... Men det var då klockan ringde, så det var bara att pallra sig upp. Gjorde i ordning oss och var redo att gå till tågstationen vid 06.30. Kände oss tvungna att lämna en 20 eurossedel till Pascal då Fredrik på något oförklarligt sätt fick toasitsen att spricka, haha. Ingen aning vad en sån kan tänkas kosta, men vi lade ändå vad vi tänkte var tillräckligt. Ännu har inte Pascal hört av sig, så vi antar att det var okej.

Promenerade den korta biten till tågstationen och gick direkt på vårt tåg som stod inne på stationen. Resan till Paris tog lite mer än fem timmar, och vi roade oss med att kolla på serier och spela kort (jag vann med 8-1!). Igår hade vi varit duktiga och kollat upp vilken metrolinje vi skulle ta till hotellet, bara det att vi hade sökt ifrån tågstationen Gare du Nord och inte från Gare du Lyon, dit vi anlände. Vet inte varför jag fick för mig att vi skulle till Gare du Nord..

Men vi hittade snabbt rätt på hur vi skulle ta oss, och tog RER:en (Paris pendeltåg) och kom fram bara ett par minuter senare. Gick några kvarter innan vi hittade vårt anspråkslösa hotell som ligger precis i närheten av Triumfbågen. Efter att ha jobbat på hotell i så många år är det alltid lustigt att se hur man jobbar på andra hotell, och här räckte det med att säga mitt namn så fick vi nyckeln i handen. Inga formulär, inget visa pass eller liknande. Bara "här, ta nyckeln, hejdå". Skumt, men smidigt, haha. Hotellet ser inte mycket ut från utsidan men det är jättefin interiör, och måste vara nyrenoverat bara för nåt år sedan. Även fast det bara har två stjärnor så har det allt vi behöver, bortsett inkluderad frukost, men det är inget större problem.

Vilade ut oss på rummet i en timme innan vi gick ut på stan. Slängde i oss en Subwaymacka innan vi rörde oss mot Triumfbågen och Champs Élysées. Och trots att jag har varit i Paris två gånger tidigare och känner igen det mesta, så förundras jag alltid över hur jävla stor Triumfbågen är. Den ser inte så stor ut på håll men den är jäkligt maffig alltså. Tog ett par bilder och vandrade vidare ner längs med Champs Élysées.

Strosade gatan ner, hela vägen till Place de la Concorde, innan vi vek av ner mot Seine och började promenera tillbaka till hotellet. Vi har ju blivit lite vana vid avstånden i Nice nu, så det blev lite ovant när vi insåg hur långt det faktiskt var tillbaka, haha. Trots att vi bara skulle gå en liten sväng så blev det ändå över tre timmar. Påminnelse för imorgon: åk mer metro. Fötterna var allt lite trötta när vi kom tillbaka till hotellet. Är nyss hemkomna från en jättegod middag, där jag åt risotto och Fredrik åt den franska klassikern confiterad anka. Mycket gott.

Trots att det har varit skönt med sol och värme i Nice, så är det ändå betydligt behagligare här i Paris, med dryga 21 grader. Lite tråkigt bara att det har varit rätt molnigt idag, då bilderna inte ser så roliga ut... Men bortsett från det så har vi det jättebra, och det känns kul att vara i Paris.

Imorgon är det dags för nya äventyr!

Soluppgång över Nice

Rätt så stor

Taket

Den okända soldatens grav

"Antingen kommer inte hela du med, eller så kommer inte hela Triumfbågen med!" -Fredrik

Disneybutiken...

Pont Alexandre III

Längs med floden Seine

Hello!

Fredrik och hans canard confit

Efter middagen, på väg till hotellet

Postat av: Mamma

Har även varit i Paris. Det var längesedan. Här hemma blommar det för fullt i trädgården. Inte alla plantor som får stå ifred😡.Finns en huligan🐶 som ställer till det för mig😩.Kram

Svar: Du kommer säkert känna igen dig ändå. Mycket är sig likt både sen jag var här första gången för 15 år sen, och när jag var här 2008 😊