Sisimiut

Tummen upp för åksjuketabletter säger jag bara! Jag hade lite svårt att sova igår på grund av ovanan med att det gungar så mycket, men jag blev aldrig illamående, och inte Fredrik heller. Efter en stund var det faktiskt ganska skönt att bli gungad till sömns. Men jag sov inte så jättebra och vaknade flera gånger så jag var rätt trött när vi vid 6.30 blev väckta över högtalaren som meddelade att vi kl. 7 skulle ankomma till första stoppet, Maniitsoq. Vi hade möjlighet att kliva av och titta runt, då vi skulle åka vidare därifrån kl. 8, men vi skippade det och låg kvar i sängen en stund innan vi gick en trappa ner till frukosten vid kl. 8.

Vid frukosten träffade vi resten av gruppen och vi blev informerade om upplägget för dagen. Hela förmiddagen fram till lunch var till fritt förfogande så vi pälsade på oss ordentligt för att gå upp på däck för att spana efter valar. Kristian hade pratat med styrmannen på fartyget som sa att de hade sett valar tidigt imorse. Det var väldigt disigt och dimmigt och bara någon enstaka plusgrad och ganska blåsigt. Vi stod uppe på däck i över 1½ timme och spanade och pratade med Kristian om vartannat, men vi såg inte en endaste liten val. Och fastän vi inte är några gruppresemänniskor, då charter verkligen inte är min grej, så är det guld värt att resa på det här sättet vi gör. Både Kristian och Frederik har bott här på Grönland i flera omgångar så de kan verkligen så himla mycket om både kultur, natur, levnadssätt, ekonomi, politik; allt möjligt. All den informationen vi har fått från dem hittills (och det har knappt gått två dagar ännu!) hade vi inte kunnat googla oss till eller fått veta på något annat sätt. Kristian sade att det ibland kommer turister som anländer till Kangerlussuaq och efterfrågar var hyrbilsfiman är, då de bara har bokat en flygbiljett till Grönland och har sen tänkt att ta sig runt på egen hand. Men som jag skrev igår så är ju inte en enda stad/by här på Grönland sammankopplad med någon annan med en väg, så det funkar ju inte så här. Lite research kan ju vara på sin plats, kan man tycka… Kristian sade dock att man kan göra en sådan resa som vi gör nu, bokad med hjälp av Grönlandsresor, men att man gör allt på egen hand utan att ha en grupp. Men all information från våra guider har verkligen varit så värdefull, så gruppresa till trots så är vi sjukt nöjda med trippen än så länge.

Då valarna inte ville visa sig så gick vi vid 10-tiden ner till vår hytt igen. Där hade vi bara tänkt att ligga och läsa en stund fram till lunch, men vi somnade faktiskt och sov i lite mer än två timmar. Det var ändå väldigt skönt med tanke på att ingen av oss hade sovit hela natten. Strax efter 12 gick vi och åt lunch, och jag fick vegansk lasagne och Fredrik åt kött med rostad potatis. Gick sen tillbaka till hytten och tittade på serien Human Planet, och avsnittet om hur människor i Arktis lever. Vi har sett det förut, men extra kul att se nu då det var mycket från Grönland och från ställen vi ska besöka, och även från ställen som vi har sett på kartan. Kul!

Vid 15-tiden skulle Kristian, som som sagt är utbildad glaciolog, hålla en liten föreläsning om glaciärer och hur de är uppbyggda osv. Han berättade både generellt om glaciärer men också specifikt om de som finns här på Grönland. Han koncentrerade sig mycket på glaciären runt Ilulissat, dit vi anländer imorgon, och området runt Diskobukten, där Ilulissat ligger, vilket var mycket intressant.

Efter föreläsningen hade Kristian och Frederik en överraskning uppe på däck, så vi fick en stund på oss att klä oss varmt innan vi gick upp högst upp på däck. Nu var vi ute på betydligt mer öppet hav än tidigare på förmiddagen så det blåste sjukt mycket, och vågorna var så höga ibland att vi fick oss en dusch, fastän vi stod uppe på femte däck. Överraskningen var att vi alla fick varsitt glas bubbel och ett certifikat för just när vi stod där uppe så korsade vi norra polcirkeln! Det är inte förrän årets ljusaste dag, och förövrigt också Grönlands nationaldag, den 21 juni som det kommer vara ljust dygnet runt här uppe, men ändå kul att de uppmärksammade den lilla händelsen. Fastän det blåste och var svinkallt och gungade som fasen när vi stod där uppe så var det ändå på något sätt rätt häftigt att stå där och känna hur rå naturen faktiskt kan vara. Såklart var det lite läskigt, och jag var rädd att både vantarna och annat löst skulle flyga iväg men det gick ändå bra. Vi stod där uppe i nästan en halvtimme innan vi helt tilltufsade gick ner till hytten igen.

Kl. 18 väntade middag, och en timme senare samlades vi alla vid entrén för att gå iland i Sisimiut, Grönlands tredje största stad/by med 5 500 invånare. Det var bara fram till nyligen som Sisimiut var den näst största staden, men Ilulissat, dit vi ska imorgon, har nyligen gått om Sisimiut i invånarantal. Det har varit väldigt blåsigt, disigt och dimmigt hela dagen men strax innan ankomst till Sisimiut som klarnade det upp och var nu helt vindstilla och klarblå himmel. När vi stod och tittade innan vi lade till så noterade jag att det faktiskt stod en likbil och väntade på kajen. Strax därefter informerade våra guider oss om att det på valfångstskeppet som stod iland i Nuuk igår, och som jag också tog bild på, hade skett en olycka där en ung man hade dött. Han hade rengjort en stor tank där man kokar de räkor som fartyget trålade, och på något vis så föll en kran över honom och dödade honom. Detta hände bara för ett par dagar sedan, och då han var från Sisimiut, så hade hans kropp nu fraktats med fartyget upp hit till hans familj. Så när vi gick iland så var det väldigt många människor som stod i en grupp och grät och höll om varandra, för strax efter de hade släppt av alla människor så såg vi att en stor kran lyfte av en grovt ihopspikad låda, där kroppen låg, som sänktes ner mot kajen och likbilen. Väldigt tragiskt att se det på så nära håll.

Vi gick sedan från hamnen och vidare till en liten verkstad som gjorde lokalt producerade hantverk. Det fanns alltifrån isbjörnsklor till sälskinn, men vi köpte en liten isbjörn som var karvad från renhorn. Det kändes säkrast så, då det inte är tillåtet att köpa betar och ben från valross, narval osv. Vi promenerade sedan till ett litet museum där jag fastnade längst i delen som pratade om det grönländska språket och dess utveckling och framtid. Väldigt intressant. Därefter gick vi en sväng till den lokala kyrkan där vi hade en jättefin utsikt över hamnen. Hela Sisimiut är liksom omringad och höga fjäll och med den klarblåa himmeln så var utsikten helt fantastisk.

Innan vi gick tillbaka till båten så gick vi förbi ett hus där våra guider visste att det fanns grönlandshundar som låg utomhus. Det låg 4-5 stycken fastkedjade utomhus och om man tittar på det med ”västerländska” ögon så känns det som att hundarna kanske inte har det bra, och att man vill ta in dem inomhus. Men dessa ”hundar” är inget annat än domesticerade vargar och de är inte alls genetiskt släkt med våra hundar. De är ju ändå tama på så vis att de har en ägare, men de är inte vänligt inställda till främlingar och om man bara skulle gå fram till en hund för att hälsa, och samtidigt klampa in på dess revir så är risken väldigt stor att man blir biten. Vi stod där en stund och tittade på dem, och den vi hade närmast oss visade tänderna vid ett par tillfällen, samt markerade sitt revir på en sten som för att visa att han inte ville att vi skulle komma närmre.

Efter den lilla rundturen i Sisimiut gick vi tillbaka till båten och vi lämnade hamnen vid kl. 21 för vår färd vidare norrut. Vi tog oss ett glas i den lilla cafeterian och spelade ett parti MIG fram till klockan var över 22. Och fastän det inte är ljust dygnet runt ännu så är det ändå väldigt ljust för att vara så pass sent på kvällen. Och så snart vi kom ut till havs igen så blev det dis, dimma och blåst igen så det skulle lika gärna kunna vara 12 på dagen om man tittar ut.

Imorgon anländer vi till Ilulissat, som är Grönlands näst största stad och även mest besökta turistmål på grund av alla omringande isberg, vilket är en stor anledning till min fascination för Grönland och varför vi ens är här. Det ska bli så jädra häftigt att se!!

Klockan är snart 23.30 här så snart släcker jag lampan. Hej svejs, så hörs vi i Ilulissat!